wtorek, 12 września 2023

13.09.2023r. 


Temat: Jak napisać opowiadanie inspirowane mitem lub przypowieścią? 


Podręcznik s. 33-40


Cele:

1. Wyszukuję w tekście potrzebne informacje 

2. Interpretuję obraz 

3. Wzbogacam swoje słownictwo 

4. Stosuję odpowiednie znaki interpunkcyjne 

5. Tworzę wypowiedzi, stosując różne formy

6. Dokonuję interpretacji głosowej tworzonego tekstu 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Zapoznaj się ze sketchnotką:



2. Zapoznanie z tekstem ze s. 33–34. (Jak napisać opowiadanie inspirowane mitem lub przypowieścią?):

        a. Przypomnienie z klasy szóstej:

1. Wykorzystaj mit lub przypowieść w sposób twórczy - wymyśl nową historię i przenieś ją w czasy współczesne. Zadbaj jednak o to, by Twoje opowiadanie nawiązywało do podstawowego utworu - np. zachowaj główne cechy bohaterów.
2. Opisuj wydarzenia chronologicznie (zgodnie z następstwem czasu) lub z wykorzystaniem retrospekcji.
3. Zachowaj związek przyczynowo - skutkowy między wydarzeniami (muszą one wynikać jedno z drugiego) - posługuj się wyrazami, które sygnalizują ich kolejność (np. najpierw, potem).
4. Konsekwentnie prowadź narrację - pisz albo w 1. osobie (np. Wyskoczyłem na brzeg i zajrzałem do szałasu), albo w 3. osobie (Ikar wyskoczył na brzeg i zajrzał do szałasu).
5. Stosuj dużo czasowników - dynamizują one akcję.
6. Buduj krótkie zdania, jeśli chcesz oddać szybkie tempo wydarzeń
7. Wprowadzaj wyrazy, które sygnalizują zwroty akcji (np. wtem, nagle).
8. Zadbaj o wyraźne zakończenie wypracowania - np. sformułuj puentę.
9. Jeśli wprowadzasz dialogi, każdą wypowiedź zapisz od nowego akapitu i od myślnika.

3. Głośne odczytanie przykładowego opowiadania inspirowanego mitem i analiza komponentów tekstu wyszczególnionych na marginesie. (Dar ognia, s. 35–36) 

4. Udzielenie odpowiedzi na pytania związane z tekstem Dar ognia. (ćw. 1., s. 36) 

5. Ułożenie monologu prezentującego punkt widzenia trenera. (ćw. 2., s. 36) 

6. Głośne odczytanie przykładowego opowiadania inspirowanego przypowieścią i analiza komponentów tekstu podanych na marginesie. (Pomocne dłonie, s. 37–38) 

7. Ustalenie punktów wspólnych dla tekstu Pomocne dłonie oraz przypowieści o miłosiernym Samarytaninie. (ćw. 3., s. 38) 

8. Ułożenie dialogu na wskazany temat. (ćw. 4., s. 38) 

9. Przekształcenie fragmentu opowiadania z wykorzystaniem narracji pierwszoosobowej lub trzecioosobowej. (ćw. 5., s. 39) 

10. Poprawienie tekstu w taki sposób, aby lepiej się go czytało. (ćw. 6., s. 39) 

11. Przeredagowanie tekstu w celu uniknięcia powtórzeń. (ćw. 7., s. 39) 

12. Zredagowanie opisu przeżyć wewnętrznych z perspektywy osoby żegnającej Ikara. (ćw. 8., s. 39) 

13. Zapisanie monologu, który mogłaby wygłosić postać z przypowieści. (ćw. 9., s. 40)  

14. Tworzenie opisu sytuacji o Orfeuszu przeniesionym do współczesnego miasta (ćw. 12., s. 40) 

15. Zadanie pracy domowej – do wyboru jedno z podanych ćwiczeń. (ćw. 10. lub 11., s. 40)


😍 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...