18.09.2023r.
Temat: Co już wiemy o odmiennych i nieodmiennych częściach mowy?
Podręcznik s. 41-45
Ćwiczenia do języka polskiego s. 4-9
Cele:
1. Rozpoznaję części mowy odmienne i nieodmienne
2. Odmieniam poprawnie wyrazy
3. Rozróżniam strony czynną i bierną
4. Charakteryzuję tekst jako oficjalny
5. Stosuję poprawne formy wyrazów
6. Wzbogacam słownictwo, unikając powtórzeń
1. Aktywne wprowadzenie:
a. https://wordwall.net/pl/resource/4405173/odmienne-i-nieodmienne-cz%C4%99%C5%9Bci-mowy
2. Przypomnienie wiadomości o odmiennych i nieodmiennych częściach mowy. (Przypomnienie, s. 41)
a. spójrzcie:
3. Przeredagowanie zdań ze wskazaniem wykonawcy czynności. (ćw. 1., s. 43)
4. Przekształcenie tekstu w taki sposób, aby występowały w nim wyłącznie czasowniki niedokonane. (ćw. 2., s. 43)
5. Wyjaśnienie, co chciały wyrazić wypowiadające się osoby. (ćw. 3., s. 43)
6. Rozpoznanie tekstu o charakterze oficjalnym. (ćw. 4., s. 43)
7. Wskazanie wypowiedzeń, których nie można przekształcić na stronę bierną. (ćw. 5., s. 44)
8. Użycie wyrazów w odpowiednich formach i określenie ich. (ćw. 6., s. 44)
9. Ustalenie przypadków i liczby form rzeczowników użytych w zdaniach. (ćw. 7., s. 44)
10. Tworzenie rzeczowników odczasownikowych. (ćw. 8., s. 44)
11. Stworzenie opisu i wyjaśnienie funkcji części mowy w tej formie wypowiedzi. (ćw. 9., s. 44)
12. Użycie liczebników w odpowiedniej formie. (ćw. 10., s. 45)
13. Przeredagowanie zdań celem zastąpienia powtórzeń. (ćw. 11., s. 45)
14. Zebranie wiedzy o częściach mowy. (ćw. 12.–15., s. 45):
a. https://learningapps.org/view6267372
15. 💢ZADANIE DOMOWE NA OCENĘ:
Czas na ćwiczenia - "Ćwiczenia do języka polskiego" s. 4-9, ćw. 1, 2, 3, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17, 18
16. Aktywne zakończenie:
a. https://wordwall.net/pl/resource/7766320/polski/odmienne-i-nieodmienne-cz%c4%99%c5%9bci-mowy
b. https://wordwall.net/pl/resource/26214357/odmienne-i-nieodmienne-cz%C4%99%C5%9Bci-mowy
*********************************************************************************
👀 PROJEKT NA TRZECIĄ LEKCJĘ:
Tworzymy w grupach plakaty o częściach mowy - podział klasy na dwa zespoły: jeden opracowuje plakat dotyczący odmiennych części mowy, drugi - nieodmiennych. Grupy wytyczają odpowiedzialnych za poszczególne zadania, przygotowują materiały, decydują o wyglądzie plakatów.
Rozmiar plakatów - min. format a3.
Na plakacie powinny znaleźć się podstawowe informacje o częściach mowy oraz przykłady. Plakaty mają stanowić pomoc dydaktyczną w klasie.
*********************************************************************************
💥 Jeśli chcesz jeszcze poćwiczyć zajrzyj tu: https://view.genial.ly/5fa08a31b208150d1b1b226b/horizontal-infographic-timeline-nieodmienne-czesci-mowy-przypomnienie-kl-6
💥 Więcej teorii znajdziesz tu: https://view.genial.ly/5ffc7b4989cf7e0d0508b96c/presentation-czesci-mowy
😍 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz