niedziela, 17 września 2023

18.09.2023r. 


Temat: Co już wiemy o odmiennych i nieodmiennych częściach mowy?


Podręcznik s. 41-45

Ćwiczenia do języka polskiego s. 4-9


Cele:

1. Rozpoznaję części mowy odmienne i nieodmienne  

2. Odmieniam poprawnie wyrazy 

3.  Rozróżniam strony czynną i bierną 

4. Charakteryzuję tekst jako oficjalny 

5. Stosuję poprawne formy wyrazów

6. Wzbogacam słownictwo, unikając powtórzeń 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. https://wordwall.net/pl/resource/4405173/odmienne-i-nieodmienne-cz%C4%99%C5%9Bci-mowy


2. Przypomnienie wiadomości o odmiennych i nieodmiennych częściach mowy. (Przypomnienie, s. 41)

        a. spójrzcie:







 

3. Przeredagowanie zdań ze wskazaniem wykonawcy czynności. (ćw. 1., s. 43) 

4. Przekształcenie tekstu w taki sposób, aby występowały w nim wyłącznie czasowniki niedokonane. (ćw. 2., s. 43) 

5. Wyjaśnienie, co chciały wyrazić wypowiadające się osoby. (ćw. 3., s. 43) 

6. Rozpoznanie tekstu o charakterze oficjalnym. (ćw. 4., s. 43) 

7. Wskazanie wypowiedzeń, których nie można przekształcić na stronę bierną. (ćw. 5., s. 44) 

8. Użycie wyrazów w odpowiednich formach i określenie ich. (ćw. 6., s. 44) 

9. Ustalenie przypadków i liczby form rzeczowników użytych w zdaniach. (ćw. 7., s. 44) 

10. Tworzenie rzeczowników odczasownikowych. (ćw. 8., s. 44) 

11. Stworzenie opisu i wyjaśnienie funkcji części mowy w tej formie wypowiedzi. (ćw. 9., s. 44) 

12. Użycie liczebników w odpowiedniej formie. (ćw. 10., s. 45) 

13. Przeredagowanie zdań celem zastąpienia powtórzeń. (ćw. 11., s. 45) 

14. Zebranie wiedzy o częściach mowy. (ćw. 12.–15., s. 45):        

        a. https://learningapps.org/view6267372

        

15. 💢ZADANIE DOMOWE NA OCENĘ: 

Czas na ćwiczenia - "Ćwiczenia do języka polskiego" s. 4-9, ćw. 1, 2, 3, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 17, 18 


16. Aktywne zakończenie:

        a. https://wordwall.net/pl/resource/7766320/polski/odmienne-i-nieodmienne-cz%c4%99%c5%9bci-mowy

        b. https://wordwall.net/pl/resource/26214357/odmienne-i-nieodmienne-cz%C4%99%C5%9Bci-mowy

       


*********************************************************************************

👀 PROJEKT NA TRZECIĄ LEKCJĘ:

Tworzymy w grupach plakaty o częściach mowy - podział klasy na dwa zespoły: jeden opracowuje plakat dotyczący odmiennych części mowy, drugi - nieodmiennych. Grupy wytyczają odpowiedzialnych za poszczególne zadania, przygotowują materiały, decydują o wyglądzie plakatów. 

Rozmiar plakatów - min. format a3.

Na plakacie powinny znaleźć się podstawowe informacje o częściach mowy oraz przykłady. Plakaty mają stanowić pomoc dydaktyczną w klasie. 


*********************************************************************************

💥 Jeśli chcesz jeszcze poćwiczyć zajrzyj tu: https://view.genial.ly/5fa08a31b208150d1b1b226b/horizontal-infographic-timeline-nieodmienne-czesci-mowy-przypomnienie-kl-6

💥 Więcej teorii znajdziesz tu: https://view.genial.ly/5ffc7b4989cf7e0d0508b96c/presentation-czesci-mowy


😍 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...