środa, 27 września 2023

 28.09.2023r. 


Temat: Santiago - zwycięzca czy przegrany? 


Cele:

1. Przypominam sobie zasady pisania wypowiedzi argumentacyjnej. 

2. Omawiam sens wyprawy Santiago.

3. Oceniam postępowanie i los bohatera w kategoriach: zwycięzca/przegrany. 

4. Omawiam sens cytatu z opowiadania.

5. Piszę samodzielnie rozprawkę. 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Przypomnijcie zasady pisania wypowiedzi argumentacyjnej.

        b. Wysłuchajcie piosenki https://youtu.be/jbjbfUlX2Vc - w jaki sposób utwór ten jest powiązany z opowiadaniem? 


2. Porozmawiajmy o sensie wyprawy Santiago:

        a. Co pokazuje nam historia Santiago?

        b. Czy jego starania miały sens?

        c. Jakie przenośne znaczenie miała walka z wielką rybą? 

        d. Narysujcie tabelkę składającą się z dwóch kolumn: "Santiago - zwycięzca" i "Santiago - przegrany". W każdej z kolumn zapiszcie odpowiednie argumenty. 


3. Porozmawiajmy o ważnym cytacie:

        a. Spójrzcie na cytat: 

                     "Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać. 

                           Człowiek nie jest stworzony do klęski" 


        - jak rozumiecie tę myśl? Co ona oznacza? Czy zgadzacie się z Hemingwayem? 

        b. Jaki wzorzec postawy Hemingway zawarł w swoim opowiadaniu? 

        c. Przypomnijcie sobie bohaterów z mitologii, poznanych w klasie piątej. Czy widzicie podobieństwo losu Santiago do któregoś z bohaterów mitów? 

        d. Ważny termin: ARCHETYP - czyli: pierwotny wzorzec postaci, zdarzenia, motywu, symbolu lub schematu. Zapiszcie tę definicję w zeszycie! 


4. Przygotowujemy się do napisania rozprawki (wypowiedzi argumentacyjnej):

        a. Karta pracy

        b. 💥PRACA DOMOWA: Na podstawie karty pracy napiszcie samodzielnie rozprawkę na zadany w karcie temat. 

        c. Dla ułatwienia - spójrzcie na infografikę:



        WSTĘP - określ swoje stanowisko 

                      - przedstaw sposób argumentacji


        ROZWINIĘCIE - zaprezentowanie argumentacji

                                   - rozwinięcie argumentu (ów)


        ZAKOŃCZENIE - podsumowanie rozważań

                                     - zapisanie wniosków potwierdzających tezę


😍 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...