28.09.2023r.
Temat: Santiago - zwycięzca czy przegrany?
Cele:
1. Przypominam sobie zasady pisania wypowiedzi argumentacyjnej.
2. Omawiam sens wyprawy Santiago.
3. Oceniam postępowanie i los bohatera w kategoriach: zwycięzca/przegrany.
4. Omawiam sens cytatu z opowiadania.
5. Piszę samodzielnie rozprawkę.
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Przypomnijcie zasady pisania wypowiedzi argumentacyjnej.
b. Wysłuchajcie piosenki https://youtu.be/jbjbfUlX2Vc - w jaki sposób utwór ten jest powiązany z opowiadaniem?
2. Porozmawiajmy o sensie wyprawy Santiago:
a. Co pokazuje nam historia Santiago?
b. Czy jego starania miały sens?
c. Jakie przenośne znaczenie miała walka z wielką rybą?
d. Narysujcie tabelkę składającą się z dwóch kolumn: "Santiago - zwycięzca" i "Santiago - przegrany". W każdej z kolumn zapiszcie odpowiednie argumenty.
3. Porozmawiajmy o ważnym cytacie:
a. Spójrzcie na cytat:
"Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać.
Człowiek nie jest stworzony do klęski"
- jak rozumiecie tę myśl? Co ona oznacza? Czy zgadzacie się z Hemingwayem?
b. Jaki wzorzec postawy Hemingway zawarł w swoim opowiadaniu?
c. Przypomnijcie sobie bohaterów z mitologii, poznanych w klasie piątej. Czy widzicie podobieństwo losu Santiago do któregoś z bohaterów mitów?
d. Ważny termin: ARCHETYP - czyli: pierwotny wzorzec postaci, zdarzenia, motywu, symbolu lub schematu. Zapiszcie tę definicję w zeszycie!
4. Przygotowujemy się do napisania rozprawki (wypowiedzi argumentacyjnej):
a. Karta pracy
b. 💥PRACA DOMOWA: Na podstawie karty pracy napiszcie samodzielnie rozprawkę na zadany w karcie temat.
c. Dla ułatwienia - spójrzcie na infografikę:
WSTĘP - określ swoje stanowisko
- przedstaw sposób argumentacji
ROZWINIĘCIE - zaprezentowanie argumentacji
- rozwinięcie argumentu (ów)
ZAKOŃCZENIE - podsumowanie rozważań
- zapisanie wniosków potwierdzających tezę
😍 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz