25.10.2023r.
26.10.2023r.
Temat: Fraszki nieprzepłacone, wdzięczne fraszki moje... Jana Kochanowskiego opowieść o życiu.
Podręcznik s. 71-74
Cele:
1. Rozpoznaję rodzaj literacki
2. Wymieniam cechy gatunku
3. Wskazuję sposoby budowania komizmu
4. Dostrzegam ironię
5. Wskazuję w poznanych fragmentach problemy egzystencjalne i rozważam je, odwołując się do swojej wiedzy i doświadczeń
6. Odnoszę się do wartości uniwersalnych, interpretując utwory
7. Wykorzystuję kontekst biograficzny do interpretacji utworu
1. Aktywne wprowadzenie. (Zanim przeczytasz, s. 71):
a. Spójrzcie na słowa: radość, wesołość, szyderstwo, drwina, kpina, żart, dowcip.
b. Jakie jest znaczenie tych słów?
c. Czy sądzicie, że żartując należy przestrzegać jakichś granic? Jeśli tak - jakie to granice? Jakimi zasadami powinniśmy się kierować żartując?
2. Odczytanie fraszek Jana Kochanowskiego Do fraszek, Na młodość, Do Hanny, Na nabożną:
a. Zapiszcie w zeszycie morał fraszki "Na młodość", "Do Hanny" i "Na nabożną"
b. Kim jest podmiot liryczny w utworze "Do fraszek"? Do kogo i co mówi?
3. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów.
4. Rozmowa o cechach gatunkowych fraszki i budowie wiersza sylabicznego – sporządzenie notatki w zeszytach. (Nowe wiadomości, ćw. 5., s. 72):
a. Wklejka
b. Wklejka:
5. Odczytanie fraszek Jana Kochanowskiego O żywocie ludzkim, Na zdrowie, Na lipę:
6. Analiza i interpretacja fraszek w trzech zespołach:
– O żywocie ludzkim (ćw. 1.–3., s. 72)
a. Spójrzcie na fraszkę i wypiszcie w zeszycie jak najwięcej środków stylistycznych, które znajdziecie w tym utworze.
b. O czym jest ta fraszka? Jakie jest przesłanie poety?
– Na zdrowie (ćw. 1.–3., 5., s. 73)
a. Spójrzcie na fraszkę i wypiszcie w zeszycie jak najwięcej środków stylistycznych, które znajdziecie w tym utworze.
b. Do czego poeta zwraca się w tym utworze? Co o nim mówi, do czego porównuje?
c. Dyskusja na temat wartości zdrowia. (ćw. 6., s. 73) - zapiszcie w zeszycie 3 argumenty potwierdzające tezę, iż zdrowie jest w życiu jedną z najważniejszych wartości
– Na lipę (ćw. 1., 2., 4., s. 74)
a. Kto jest podmiotem lirycznym w tym utworze i do kogo mówi?
b. Wypiszcie z fraszki jak najwięcej epitetów? Czemu one służą?
c. Jaki jest stosunek poety do natury?
– Karta pracy
7. Zadanie pracy domowej - do wyboru: ćw. 6., s. 71 lub ćw. 5., s. 74
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz