niedziela, 17 grudnia 2023

 18.12.2023r. 


Temat: Zrozumieć przeszłość.


Podręcznik s. 136-139


Cele:

1. Interpretuję dzieła sztuki, dostrzegając charakterystyczne cechy epoki, w której powstały 

2. Zdobywam wiedzę dotyczącą filozofii, historii i sztuki oświecenia 

3. Wyszukuję w tekście popularnonaukowym informacje, porządkuję je i hierarchizuję 

4. Gromadzę i porządkuję materiał rzeczowy potrzebny do opracowania wypowiedzi 


1. Aktywne wprowadzenie:


Ważnym dziełem tego okresu była 35-tomowa Wielka encyklopedia francuska, która ukazywała ówczesny dorobek nauk przyrodniczych i społecznych, a także wiedzę z zakresu techniki i produkcji.


        a. Przyjrzyjcie się różnym wypowiedziom filozofów i odpowiedzcie na pytanie: co mogło być ważne dla ludzi oświecenia? 


Jeana Hubera Obiad filozofów, 1772 rok

 

• Czas skończyć z ciemnotą, trzeba nauczyć ludzi krytycznego myślenia, otwórzmy nowoczesne szkoły, opracujmy podręczniki, a dla starszych piszmy artykuły o polityce, państwie, prawie.


• Naprawić świat możemy dzięki wynalazkom, bo to one uczynią nasze życie łatwiejszym, dlatego musimy eksperymentować.


• Ludzie przez tyle wieków przyzwyczaili się, że jedni są lepsi, a drudzy gorsi, że musimy im przypomnieć podstawowe pojęcia takie jak wolność i godność.


• Nie może być podziałów na panów i niewolników, przecież każdy człowiek jest tak samo ważny, wszyscy mamy te same prawa przypisane nam, ludziom.


• Nikogo nie można prześladować za to, co myśli. Nie można narzucać drugiemu swojego zdania. Dyskutujmy, spierajmy się – tylko tak możemy wymyślić coś ciekawego.


• Krytykujmy tych, którzy nami rządzą, ograniczmy władzę króla, wprowadźmy ustawę, której nawet on będzie musiał przestrzegać.


• Nie bójmy się krytykować duchownych – tego, jak żyją, i tego, do jakiego życia nas przekonują. Piętnujmy zakłamanie i hipokryzję.


• Niech wiara i religia będą prywatną sprawą każdego człowieka. Nie odmawiajmy nikomu prawa do wątpienia w istnienie Boga.

        b. Zapiszcie w punktach wartości ważne dla ludzi oświecenia:

- Poznawanie świata poprzez rozum i doświadczenie                        - Tolerancja

Wolność wyznania                                                                            Edukacja

- Równe prawa dla wszystkich                                                            Rozwój nauki i techniki

Demokracja i przestrzeganie prawa                                                  Prawda i moralność   

Poszanowanie godności i wolności każdego człowieka


2. Zapoznanie uczniów z informacjami na temat nazwy epoki oraz głównych założeń ideowych. (Oświecenie; Jak należy rozumieć nazwę oświecenie? Dlaczego rozum zajął tak ważne miejsce?, s. 136):

        a. Obejrzyjcie filmik: https://youtu.be/lgH0krutnnU

        b. Trochę historii: https://youtu.be/FxziVzc7Y1k

        c. ZAPAMIĘTAJCIE:


                                       Oświecenie inaczej nazywane jest epoką rozumu. 

To okres w dziejach, w którym podkreślano jego znaczenie i kładziono nacisk na zdobywanie wiedzy oraz rozwój. W Europie epoka ta trwała przez cały XVIII w. W Polsce rozpoczęła się w latach 40. XVIII w. Głównymi ośrodkami kulturalnymi były wtedy Francja i Anglia. Język francuski stał się językiem elity intelektualnej i towarzyskiej całej Europy. 


3. Omówienie kontekstu historycznego polskiego oświecenia. (Co się działo w Polsce w czasach oświecenia?; Wybrane osobistości z czasów polskiego oświecenia; s. 137, ćw. 1., s. 139) 

4. Zapoznanie uczniów z informacjami na temat sztuki, architektury i znanych osobistości doby oświecenia. (Sztuka oświecenia, s. 138) 

5. Pogłębienie wiadomości na temat sztuki, architektury i kultury oświecenia:

        a. Ważne pojęcia związane z oświeceniem:


Empiryzm - poznanie świata jest możliwe tylko za pomocą doświadczenia

Deizm - Bóg stworzył świat, ale nie ingeruje w jego funkcjonowanie
 
Ateizm - negowanie istnienia Boga

Racjonalizm - rozum to jedyne narzędzie poznania prawdy. Jedynie to, co można wyjaśnić za pomocą rozumu, jest prawdziwe.


        b. Sztuka: 

Bernardo Bellotto (Canaletto) zasłynął jako wybitny pejzażysta miast, malował widoki Wenecji, Drezna, Wiednia, Monachium i Warszawy – dzięki jego obrazom można odtworzyć wygląd wielu miejsc w Warszawie.


Canale Grande i kościół Santa Maria della Salute (1730)




Widok Warszawy od strony Pragi (1770, olej na płótnie)



Elekcja Stanisława Augusta, 1764

    

        c. Muzyka w oświeceniu: Antonio Vivaldi, Jan Sebastian Bach, Józef Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven. 

Posłuchajcie: https://www.youtube.com/watch?v=oy2zDJPIgwc

https://www.youtube.com/watch?v=8xEJKZTgIjs




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...