18.12.2023r.
Temat: Zrozumieć przeszłość.
Podręcznik s. 136-139
Cele:
1. Interpretuję dzieła sztuki, dostrzegając charakterystyczne cechy epoki, w której powstały
2. Zdobywam wiedzę dotyczącą filozofii, historii i sztuki oświecenia
3. Wyszukuję w tekście popularnonaukowym informacje, porządkuję je i hierarchizuję
4. Gromadzę i porządkuję materiał rzeczowy potrzebny do opracowania wypowiedzi
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Przyjrzyjcie się różnym wypowiedziom filozofów i odpowiedzcie na pytanie: co mogło być ważne dla ludzi oświecenia?
• Czas skończyć z ciemnotą, trzeba nauczyć ludzi krytycznego myślenia, otwórzmy nowoczesne szkoły, opracujmy podręczniki, a dla starszych piszmy artykuły o polityce, państwie, prawie.
• Naprawić świat możemy dzięki wynalazkom, bo to one uczynią nasze życie łatwiejszym, dlatego musimy eksperymentować.
• Ludzie przez tyle wieków przyzwyczaili się, że jedni są lepsi, a drudzy gorsi, że musimy im przypomnieć podstawowe pojęcia takie jak wolność i godność.
• Nie może być podziałów na panów i niewolników, przecież każdy człowiek jest tak samo ważny, wszyscy mamy te same prawa przypisane nam, ludziom.
• Nikogo nie można prześladować za to, co myśli. Nie można narzucać drugiemu swojego zdania. Dyskutujmy, spierajmy się – tylko tak możemy wymyślić coś ciekawego.
• Krytykujmy tych, którzy nami rządzą, ograniczmy władzę króla, wprowadźmy ustawę, której nawet on będzie musiał przestrzegać.
• Nie bójmy się krytykować duchownych – tego, jak żyją, i tego, do jakiego życia nas przekonują. Piętnujmy zakłamanie i hipokryzję.
• Niech wiara i religia będą prywatną sprawą każdego człowieka. Nie odmawiajmy nikomu prawa do wątpienia w istnienie Boga.
b. Zapiszcie w punktach wartości ważne dla ludzi oświecenia:
- Poznawanie świata poprzez rozum i doświadczenie - Tolerancja
- Wolność wyznania - Edukacja
- Równe prawa dla wszystkich - Rozwój nauki i techniki
- Demokracja i przestrzeganie prawa - Prawda i moralność
- Poszanowanie godności i wolności każdego człowieka
2. Zapoznanie uczniów z informacjami na temat nazwy epoki oraz głównych założeń ideowych. (Oświecenie; Jak należy rozumieć nazwę oświecenie? Dlaczego rozum zajął tak ważne miejsce?, s. 136):
a. Obejrzyjcie filmik: https://youtu.be/lgH0krutnnU
b. Trochę historii: https://youtu.be/FxziVzc7Y1k
c. ZAPAMIĘTAJCIE:
3. Omówienie kontekstu historycznego polskiego oświecenia. (Co się działo w Polsce w czasach oświecenia?; Wybrane osobistości z czasów polskiego oświecenia; s. 137, ćw. 1., s. 139)
4. Zapoznanie uczniów z informacjami na temat sztuki, architektury i znanych osobistości doby oświecenia. (Sztuka oświecenia, s. 138)
5. Pogłębienie wiadomości na temat sztuki, architektury i kultury oświecenia:
a. Ważne pojęcia związane z oświeceniem:
Empiryzm - poznanie świata jest możliwe tylko za pomocą doświadczenia
Deizm - Bóg stworzył świat, ale nie ingeruje w jego funkcjonowanieb. Sztuka:
Bernardo Bellotto (Canaletto) zasłynął jako wybitny pejzażysta miast, malował widoki Wenecji, Drezna, Wiednia, Monachium i Warszawy – dzięki jego obrazom można odtworzyć wygląd wielu miejsc w Warszawie.
c. Muzyka w oświeceniu: Antonio Vivaldi, Jan Sebastian Bach, Józef Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven.
Posłuchajcie: https://www.youtube.com/watch?v=oy2zDJPIgwc
https://www.youtube.com/watch?v=8xEJKZTgIjs
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz