poniedziałek, 4 marca 2024

5.03.2024r.  


Temat: Co to są „myśli nieuczesane”?


Podręcznik s. 218-219 


Cele:

1. Podaję cechy aforyzmu 

2. Omawiam zagadnienia egzystencjalne i moralne obecne w tekstach 

3. Oceniam wartości estetyczne omawianych tekstów literackich 

4. Wyszukuję w utworach odwołania do wartości uniwersalnych 

5. Piszę poprawnie pod względem ortograficznym 

6. Gromadzę i porządkuję materiał przydatny do pisania pracy

7. Tworzę wypowiedzi poprawne pod względem formy 

8. Formułuję własne opinie 


1. Aktywne wprowadzenie. (Zanim przeczytasz, s. 218):

        a. Filmik: https://youtu.be/nmQNVy7g5-A

        b. Zapiszcie notatkę w zeszycie:



2. Zapoznanie się z wierszami Stanisława Jerzego Leca Myśli nieuczesane

3. Zdefiniowanie aforyzmu oraz ironii. (Nowe wiadomości, s. 219):

        a. Zapiszcie w zeszycie synonimy słowa aforyzm 


AFORYZM:

* sentencja 

* złota myśl 

* skrzydlate słowo 

* maksyma 

* refleksja 


4. Analiza aforyzmów, określenie tematyki. (ćw. 1.–3., s. 219):

        a. Jak czytać aforyzmy?

Przede wszystkim – czytać uważnie i wielokrotnie każdą z nich. Są to bowiem błyskotliwe, przemyślane, precyzyjnie ułożone konstrukcje zdaniowe, które wymagają od czytelnika spostrzegawczości, umiejętności kojarzenia i niekonwencjonalnego myślenia.


        b. Ważne słowa: 

Kontrast zabieg stylistyczny polegający na przedstawieniu pewnego zjawiska poprzez ukazanie na tle lub obok zjawiska zupełnie odmiennego. Takie zestawienie przeciwieństw służy uwydatnieniu cech charakterystycznych opisywanego zjawiska czy obiektu.

Pytanie retoryczne - pytanie zadane nie dla uzyskania odpowiedzi, lecz w celu skłonienia odbiorcy do przemyśleń na określony temat, podkreślenia wagi problemu; ewentualnie pytanie, na które odpowiedź jest oczywista.

Metafora inaczej przenośnia – językowy środek stylistyczny, w którym obce znaczeniowo wyrazy są ze sobą składniowo zestawione, tworząc związek frazeologiczny o innym znaczeniu niż dosłowny sens wyrazów.

Ironia – sposób wypowiadania się, oparty na zamierzonej niezgodności, najczęściej przeciwieństwie, dwóch poziomów wypowiedzi: dosłownego i ukrytego.

Paradoks – twierdzenie logiczne prowadzące do zaskakujących lub sprzecznych wniosków.

Antyteza – figura retoryczna polegająca na zestawieniu dwóch elementów znaczeniowo przeciwstawnych w jedną całość treściową dla uzyskania wyższej ekspresji.


5. Omówienie roli ironii w aforyzmach. (ćw. 4., s. 219) 

6. Podsumowanie zajęć. (ćw. 5.–7., s. 219):

        a. Utwory Stanisława Jerzego Leca zaskakują:

- błyskotliwością kompozycji;
- oryginalnością w ujęciu opisywanego zjawiska;
- dosadnym i ironicznym językiem wypowiedzi;
- doskonałą znajomością ludzkiej kondycji psychicznej;
- dowcipem słownym i grą słów.


7. Aktywne zakończenie:

        a. https://wordwall.net/pl/resource/4216225/my%c5%9bli-nieuczesane


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...