środa, 3 kwietnia 2024

 4.04.2024r. 


Temat: Co wiem o sobie i innych.


Podręcznik s 220


Cele: 

1. Charakteryzuję podmiot liryczny

2. Poddaję refleksji problematykę tekstu 

3. Wyszukuję w tekście informacje 

4. Samodzielnie prezentuję wyniki swojej pracy 


1. Aktywne wprowadzenie. (Zanim przeczytasz, s. 220):

        a. Jakie dyscypliny naukowe zajmują się poznaniem człowieka?

        b. Czy nauka jest wystarczająca, by poznać człowieka? 

        c. Co oznacza słowo "uczyć się"? Zapiszcie w zeszycie mapę myśli ze znaczeniem tego słowa. 


2. Zapoznanie z informacją o autorze. 

3. Odczytanie wiersza Jerzego Lieberta *** (Uczę się ciebie, człowieku). 

4. Podanie adresata utworu. (ćw. 1., s. 220) 

5. Wypisanie z wiersza czasowników w podanej formie. (ćw. 2., s. 220):

        a. Kim jest podmiot liryczny w tym wierszu? 

        b. Jakie relacje łączą go z adresatem? 


6. Wskazanie emocji osoby mówiącej. (ćw. 3., s. 220):

        a. Stwórzcie bank emocji - wypiszcie jak najwięcej emocji, przeżyć, uczuć, które towarzyszą podmiotowi lirycznemu. 


7. Podanie cech, które można przypisać podmiotowi lirycznemu. (ćw. 4., s. 220) 

8. Wyjaśnienie ostatnich dwóch wersów utworu. (ćw. 5., s. 220) 

9. Omówienie cech przypisywanych sercu człowieka. (ćw. 6., s. 220) 

 10. Wymienienie bohaterów książek, którzy uczyli się ludzi. (ćw. 7., s. 220):

        a.  Co to znaczy "uczyć się ludzi"? 

        b. Jakie jest uczenie się ludzi? Wypisz z wiersza cechy. 


11. Aktywne zakończenie:

        a. Praca z wierszem - wklejka:



        b . https://wordwall.net/pl/resource/30654534/polski/jerzy-liebert-ucz%C4%99-si%C4%99-ciebie-cz%C5%82owieku

Zapamiętaj! 

W wierszu "Uczę się ciebie, człowieku" podmiot liryczny próbuje zrozumieć człowieka, poznać jego myśli i uczucia. 


Nauka ta jest powolna, trudna, bolesna i nieustanna. Czasem przynosi radość i nadzieję. 
Podmiot liryczny nie ustaje w dążeniu do poznania człowieka. 

Nadawcę i odbiorcę łączy bezpośrednia relacja.

  
      c. Czy pamiętacie, czym był humanizm? W jaki sposób ten termin wiąże się z wierszem? 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...