środa, 11 października 2023

12.10.2023r. 


Temat: Krótki kurs wiedzy o renesansie.


Podręcznik s. 66-69


Cele:

1. Wyszukuję w tekście potrzebne informacje (daty graniczne i ważne wydarzenia epoki, terminy: renesans, człowiek renesansu, humanizm) 

2. Omawiam i interpretuję dzieła sztuki renesansowej 

3. Rozpoznaję współczesne nawiązania do dzieł sztuki renesansu, wyjaśniam ich przesłanie   

4. Redaguję notatkę 

5. Układam pytania do tekstu 

6. Korzystam z różnych źródeł 


1. Aktywne wprowadzenie. 

        a. Sinusoida Krzyżanowskiego:


💥 u góry: epoki racjonalne, oparcie na rozumie, wiedzy i doświadczeniu

💥 u dołu: epoki irracjonalne, oparcie na uczucia, wierze, intuicji 

2. Wyjaśnienie znaczenia sformułowania człowiek renesansu. (Renesans, s. 66) 

3. Objaśnienie nazwy epoki. (Co mówi nazwa epoki?, s. 66):

        a. Zapamiętajcie ważne hasła: HUMANIZM, ANTROPOCENTRYZM, AD FONTES - zapiszcie je w zeszycie z króciutkim wytłumaczeniem 


4. Informacja o datach granicznych epoki i ważnych wydarzeniach. (Od kiedy do kiedy?, s. 66):

        a. Uzupełnijcie notatkę i wklejcie ją do zeszytu: 


* Renesans rozpoczął się we Włoszech na przełomie wieków .............................

* W Polsce renesans trwał w wieku ......................................................................

* W czasach "złotego wieku" Polską władali następujący królowie: .....................

* Najważniejszym wydarzeniem naukowym renesansu było ...............................

* Największy wstrząs religijny dokonał się za sprawą (kogo?) ......... i nazywany jest .............................

*Ukoronowaniem literackiego renesansu w Polsce było .............


        b. W Polsce renesans nazywany jest również "ZŁOTYM WIEKIEM" - ponieważ przyniósł niespotykany rozwój sztuki i kultury od XVI wieku do lat 30. XVII wieku. 


        c. W Europie początek renesansu wiąże się z trzema ważnymi datami - zapiszcie je:

1450r. - wynalazek druku

1453r. - upadek Konstantynopola

1492r. - odkrycie Ameryki 


        d. Ważny termin: REFORMACJA - czyli rozłam kościoła, rozbicie jedności wyznaniowej Europy. Jej celem było odnowienie Kościoła i reforma jego organizacji. 

            * luteranizm - Marcin Luter (Niemcy, Skandynawia): m. in. zniesienie celibatu, kultu świętych,                                    relikwii, sprzeciw wobec odpustów

            * kalwinizm - Jan Kalwin (Francja, Szwajcaria): m. in. odrzucenie komunii, oparcie wiary na                                       Biblii, wiara w predestynację, czyli przeznaczenie człowieka 

            * anglikanizm - Henryk VIII Tudor (Anglia): m.in. władca Anglii jest jednocześnie głową                                                  kościoła, zniesienie celibatu, oparcie wiary na Biblii


        e. Wklejka:



5. Wyjaśnienie terminu humanizm i objaśnienie zasad nurtu. (Humanizm, s. 66) 

6. Omówienie najważniejszych odkryć i osiągnięć twórców epoki renesansu. (Epoka ważnych odkryć i dokonań, s. 67; ćw. 2., s. 69):

        a. W renesansie w dalszym ciągu dominuje łacina, ale rozwijają się także literatury narodowe. To czas, kiedy tworzą wybitni Polscy: Mikołaj Rej oraz Jan Kochanowski. 

Mikołaj Rej: "A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają."

Jan Kochanowski: uznawany za ojca polskiej literatury nowożytnej, twórca wielu znakomitych dzieł: fraszek, pieśni i trenów. 


7. Przedstawienie realiów życia codziennego w renesansie. (Jak na co dzień żyli ludzie renesansu?, s. 67) 

8. Prezentacja wybranych przykładów dzieł sztuki renesansowej. (Sztuka renesansu, s. 68–69) 

9. Zadanie pracy domowej dla chętnych. (ćw. 3., s. 69) 

10. Aktywne zakończenie:

        a. Zastanówcie się, dlaczego renesans był tak istotną epoką dla Europy. Na czym polegał jej fenomen i siła, która rozbiła tysiącletni monolit średniowiecza. Zapiszcie wnioski w formie mapy myśli! 

Czy udało się Wam dojść do podobnych wniosków? Spójrzcie: 


1. Odkrycie Kopernika - inne spojrzenie na wszechświat, wzrost zaufania do nauki i rozumu ludzkiego. 

2. Odkrycia geograficzne - odkrycie innych kultur, języków, wierzeń. Rozwój gospodarczy wiąże się z rozwijaniem majątków osobistych. Czas po czarnej śmierci (czyli dżumie w XIV w.) to czas radości, chęci życia i korzystania z jego uroków. 

3. Zmiana w społeczeństwie - warstwa mieszczańska przybiera na sile i znaczeniu. Rozwija się kupiectwo i budują się pierwsze majątki świeckie.  

4. Reformacja - osłabienie Kościoła, rozbicie jednolitości religijnej, tworzenie silnych i niezależnych państw narodowych.

5. Druk - rozpowszechnienie pisma, rozwój języków narodowych, szybki obieg informacji dostępnej teraz dla każdego. 


        b. Sprawdź, ile zapamiętałeś: https://learningapps.org/806902


😀 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...