niedziela, 5 listopada 2023

6.11.2023r.


Temat: Czy fraszki są lekkie jak piórka?


Podręcznik s. 77 


Cele:

1. Podaję cechy fraszki 

2. Omawiam zagadnienia egzystencjalne i moralne obecne w tekstach 

3. Oceniam wartości estetyczne omawianych tekstów literackich 

4. Wskazuję środki stylistyczne i określa ich funkcje 

5. Formułuję własne opinie 


1. Aktywne wprowadzenie. (Zanim przeczytasz, s. 77):

        a. Zapiszcie w zeszycie hasło lub zdanie, które mogłoby być Waszym życiowym mottem.

        b. Czym są memy? Czy lubicie tę formę przekazu? Jeśli tak - dlaczego? 


        

2. Zapoznanie się z wierszami Jana Sztaudyngera Piórka. 

3. Omówienie poznanych utworów Jana Sztaudyngera. (ćw. 1.–4., s. 77):

        a. Wypiszcie w formie mapy myśli, jakie cechy fraszki możemy dostrzec w utworach Sztaudyngera.

        b. Jakie prawdy życiowe zostały przedstawione w utworach? 

        c. Jaki obraz człowieka wyłania się z tych utworów? 

        d. Zapiszcie w zeszycie, do jakich związków frazeologicznych nawiązują utwory "Głos w telefonie" oraz "Lustro". 

        e. Jakie są fraszki Sztaudyngera? Wymieńcie jak najwięcej przymiotników. 

        f. Jakie jest znaczenie tych utworów? 


4. Wskazywanie cech fraszki. (ćw. 5., s. 77)

6. Aktywne zakończenie:

        a. Jeśli chcecie spróbować stworzyć własny mem, który odda treść utworów Jana Sztaudyngera - wejdźcie na stronę: https://www.iloveimg.com/pl/generator-memow. Gotowy mem prześlijcie mi przez Teams :) 

        b. Dla inspiracji inne jego utwory:

Mimo najszybszych samolotów,
Do wczoraj nie ma już powrotu…

Boże, bądź ślepy i głuchy
Idę do ładnej dziewuchy!

 Fraszki – nie cuda,
Nie każda się uda.

Poeta i anatom
Inaczej się przygląda kwiatom.

Natchnienie nieraz krzyczy wniebogłosy,
Gdy je ciągniemy za włosy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...