7.11.2023r.
Temat: O szczęśliwym życiu.
Podręcznik s. 78
Cele:
1. Rozpoznaję i wyjaśniam symbole
2. Rozmawiam o problemach egzystencjalnych
3. Rozważam problematykę filozoficzną
4. Gromadzę argumenty do dyskusji
1. Aktywne wprowadzenie.
2. Przedstawienie postaci Czesława Miłosza.
3. Lektura wiersza Dar:
a. Wysłuchajcie wiersza w interpretacji samego autora: https://youtu.be/23AxBRJ3J8M
4. Podział wiersza na logiczne części. (ćw. 2., s. 78)
5. Wyjaśnienie symboliki ogrodu. (ćw. 1., s. 78):
a. Zapiszcie hasło "ogród" i wyjaśnijcie, co symbolizuje w literaturze.
b. Spójrzcie, czy Wasze pomysły pokrywają się ze Słownikiem symboli: https://www.partykula.pl/literackie-znaczenie-ogrodu/
c. Z jakimi miejscami znanymi z Biblii i mitologii może się kojarzyć ogród opisany przez Miłosza?
6. Omówienie języka utworu. (ćw. 3., 7., s. 78):
a. Przyjrzyjcie się zaprzeczeniom umieszczonym w utworze - co uwypuklają?
b. W jaki sposób język wiersza koresponduje z problematyką tego utworu?
7. Refleksja na temat szczęścia. (ćw. 4., 6., s. 78):
a. Czy wiecie, co oznaczają słowa "carpe diem"? Czy zgadzacie się z taką filozofią?
CARPE DIEM: korzystaj z każdego dnia i nie marnuj mijających chwil...
Carpe diem – dwa słowa, stanowiące jedno z głównych haseł epikureizmu, oraz naczelną zasadę pieśni Horacego... Dwa słowa, dosłownie znaczące „chwytaj dzień.
EPIKUREIZM: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/epikureizm;3898269.html
kierunek filozoficzny, stworzony w starożytności przez Epikura (341-270 p.n.e.). Na pytanie: jak żyć, co jest szczęściem i dobrem, Epikur twierdził, że „dobrem jest przyjemność i brak bólu”. Szkoła Epikura mieściła się w ogrodzie, dlatego uczęszczający do niej filozofów nazywano "filozofami z ogrodu". Podobno nad wejściem do ogrodu wisiał napis: "Gościu, tutaj będzie ci dobrze, tutaj najwyższym dobrem jest przyjemność".
b. Czy widzicie w wierszu odwołanie do innej filozofii antycznej?
8. Podsumowanie – interpretacja tytułu (ćw. 5., s. 78)
9. Aktywne zakończenie:
a. https://learningapps.org/13250604
b. Ciekawostka:
Albert Einstein podał wzór na szczęście:
Szczęście = x + y + z
gdzie: x - praca, y - rozrywki, z - umiejętność trzymania języka za zębami.
Może ty potrafisz podać swój wzór na szczęście? Spróbuj zapisać w zeszycie swoją propozycję!
😀 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz