poniedziałek, 6 listopada 2023

7.11.2023r. 

 

Temat: O szczęśliwym życiu.


Podręcznik s. 78


Cele: 

1. Rozpoznaję i wyjaśniam symbole 

2. Rozmawiam o problemach egzystencjalnych 

3. Rozważam problematykę filozoficzną 

4. Gromadzę argumenty do dyskusji 


1. Aktywne wprowadzenie. 

2. Przedstawienie postaci Czesława Miłosza. 

3. Lektura wiersza Dar:

        a. Wysłuchajcie wiersza w interpretacji samego autora: https://youtu.be/23AxBRJ3J8M


4. Podział wiersza na logiczne części. (ćw. 2., s. 78) 

5. Wyjaśnienie symboliki ogrodu. (ćw. 1., s. 78):

        a. Zapiszcie hasło "ogród" i wyjaśnijcie, co symbolizuje w literaturze. 

        b. Spójrzcie, czy Wasze pomysły pokrywają się ze Słownikiem symboli: https://www.partykula.pl/literackie-znaczenie-ogrodu/

        c. Z jakimi miejscami znanymi z Biblii i mitologii może się kojarzyć ogród opisany przez Miłosza? 

Hieronim Bosch "Ogród rozkoszy"

Jan Brueghel (starszy) "Paradise" 


6. Omówienie języka utworu. (ćw. 3., 7., s. 78):

        a. Przyjrzyjcie się zaprzeczeniom umieszczonym w utworze - co uwypuklają? 

        b. W jaki sposób język wiersza koresponduje z problematyką tego utworu? 


7. Refleksja na temat szczęścia. (ćw. 4., 6., s. 78):

        a. Czy wiecie, co oznaczają słowa "carpe diem"? Czy zgadzacie się z taką filozofią? 

CARPE DIEM: korzystaj z każdego dnia i nie marnuj mijających chwil... 

Carpe diem – dwa słowa, stanowiące jedno z głównych haseł epikureizmu, oraz naczelną zasadę pieśni Horacego... Dwa słowa, dosłownie znaczące „chwytaj dzień. 

EPIKUREIZM: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/epikureizm;3898269.html

kierunek filozoficzny, stworzony w starożytności przez Epikura (341-270 p.n.e.). Na pytanie: jak żyć, co jest szczęściem i dobrem, Epikur twierdził, że „dobrem jest przyjemność i brak bólu”. Szkoła Epikura mieściła się w ogrodzie, dlatego uczęszczający do niej filozofów nazywano "filozofami z ogrodu". Podobno nad wejściem do ogrodu wisiał napis: "Gościu, tutaj będzie ci dobrze, tutaj najwyższym dobrem jest przyjemność".


        b. Czy widzicie w wierszu odwołanie do innej filozofii antycznej? 


8. Podsumowanie – interpretacja tytułu (ćw. 5., s. 78) 

9. Aktywne zakończenie:

        a. https://learningapps.org/13250604

        b. Ciekawostka:

Albert Einstein podał  wzór na szczęście: 


Szczęście = x + y + z


gdzie: x - praca, y - rozrywki, z - umiejętność trzymania języka za zębami.


Może ty potrafisz podać swój wzór na szczęście? Spróbuj zapisać w zeszycie swoją propozycję! 



😀 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...