9.11.2023r.
Temat: Sielanka życia wiejskiego.
Podręcznik s. 79-81
Cele:
1. Definiuję pieśń jako gatunek literacki
2. Wymieniam cechy postawy życiowej afirmowanej przez poetę i powiązane z nią wartości
3. Omawiam elementy utworu nadające mu rytm
4. Wyjaśniam tytuł utworu
5. Wymieniam obrzędy składające się na tradycję zwaną obchodami świętojańskimi
6. Przedstawiam wizję życia wiejskiego ukazaną w pieśni Kochanowskiego
7. Poznaję znaczenie archaizmów występujących w utworze
8. Rozmawiam o wadach i zaletach życia na wsi
1. Aktywne wprowadzenie. (Zanim przeczytasz, s. 79):
a. Zabawa w "jeden za, jeden przeciw" - zapiszcie w zeszycie dwa argumenty: jeden przemawiający za życiem na wsi, drugi zniechęcający do wiejskiego życia.
2. Wyjaśnienie tytułu utworu. (Kilka słów o lekturze, s. 79)
3. Rozmowa na temat obrzędów nocy świętojańskiej. (ćw. 9., s. 81)
4. Wzorcowe odczytanie Pieśni świętojańskiej o sobótce (Panna XII).
5. Wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów, objaśnienie treści utworu, przełożenie utworu na język współczesny. (ćw. 2.–5., s. 81)
6. Rozmowa o wizji życia na wsi ukazanej przez poetę. (ćw. 6., s. 81)
7. Ustalenie cech afirmowanej w utworze postawy życiowej i wskazanie zgodnych z nią wartości. (ćw. 7., s. 81):
a. Zapiszcie w zeszycie pięć wartości, które według Was poeta docenia w swoim utworze.
b. Następnie narysujcie piramidę wartości z pięcioma poziomami - zapiszcie na każdym poziomie jedną z zapisanych przez siebie wartości. Na najwyższym poziomie umieszczamy wartość, którą uważacie za najważniejszą.
8. Omówienie elementów budujących rytm w utworze. (ćw. 8., s. 81)
9. Określenie cech gatunkowych pieśni. (Nowa wiadomość, s. 81)
10. Podsumowanie rozważań o pieśni:
a. Karta pracy
b. Wklejka
10. Aktywne zakończenie:
a. Sprawdź, ile zapamiętałeś: https://learningapps.org/view15511303
b. wordwall.net/pl/resource/25675433/polski/pieśń-świętojańska-o-sobótce-panna-xii
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz