21.11.2023r.
Temat: Czy ból może kiedyś minąć?
Podręcznik s. 86-89
Cele:
1. Odnajduję w utworze porównanie homeryckie i określam jego funkcję
2. Określam problematykę poznawanych utworów literackich
3. Odnoszę postawę podmiotu lirycznego do czasów obecnych
4. Wykorzystuję odpowiednie konteksty podczas interpretacji utworu
5. Porządkuję wiadomości zgodnie z poleceniem nauczyciela
6. Dokonuję przekładu intersemiotycznego poznanego utworu
7. Wyjaśniam znaczenie słownictwa zastosowanego w utworach
8. Rozwijam umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii
1. Aktywne wprowadzenie. (Zanim przeczytasz, s. 86):
a. Wymieńcie nazwy uczuć, których – Waszym zdaniem – może doświadczać osoba przeżywająca stratę kogoś bliskiego.
2. Wstęp do tematyki zajęć. (Kontekst, s. 86)
Cykl 19 trenów został poświęcony zmarłej córce poety - Urszuli. Wydano je w 1580 roku. Stanowią wyraz bólu po stracie ukochanego dziecka.
DEDYKACJA:
ORSZULI KOCHANOWSKIEJ,
WDZIĘCZNEJ, UCIESZNEJ, NIEPOSPOLITEJ DZIECINIE, KTÓRA,
CNÓT WSZYSTKICH I DZIELNOŚCI PANIEŃSKIEJ POCZĄTKI WIELKIE
POKAZAWSZY, NAGLE, NIEODPOWIEDNIE, W NIEDOSZŁYM WIEKU SWOIM,
Z WIELKIM A NIEZNOŚNYM RODZICÓW SWYCH ŻALEM ZGASŁA
- JAN KOCHANOWSKI, NIEFORTUNNY OCIEC,
SWOJEJ NAMILSZEJ DZIEWCE Z ŁZAMI NAPISAŁ.
NIE MASZ CIĘ, ORSZULO MOJA!
MOTYWY:
*ŚMIERĆ DZIECKA
*CIERPIENIE
*STRATA
*SAMOTNOŚĆ
*MIŁOŚĆ RODZICIELSKA
*ŻAŁOBA
*OBRAZ OJCA
3. Odczytanie Trenu I Jana Kochanowskiego, wyjaśnienie trudnych słów i pojęć.
4. Ustalenie, gdzie podmiot liryczny szuka pocieszenia. (ćw. 1., s. 87):
a. Kim jest podmiot liryczny w tym wierszu?
5. Analiza i interpretacja poszczególnych obrazów i cytatów z wiersza (ćw. 2.–5., s. 87):
a. Jakie przenośne znaczenie ma obraz smoka pożerającego pisklęta? Jak sądzisz, dlaczego poeta posłużył się taką metaforą? Co w ten sposób wyraził?
6. Przedstawienie sensu wiersza w formie plastycznej.
7. Zapoznanie się z Trenem V Jana Kochanowskiego, wyjaśnienie trudnych słów i pojęć.
8. Wyjaśnienie sensu i symboliki tekstu. (ćw. 1., 3., s. 87, 88):
a. Wyjaśnij sens pytania, które kończy utwór. Do kogo jest skierowane i jakie uczucia osoby mówiącej ujawnia? Czego symbolem może być – Twoim zdaniem – zła Persefona?
9. Określenie, czym jest porównanie homeryckie, znalezienie go w tekście. (ćw. 2., s. 88)
10. Przeczytanie Trenu VII Jana Kochanowskiego, wyjaśnienie trudnych słów i pojęć.
11. Analiza i interpretacja tekstu. (ćw. 1.–8., s. 88)
12. Odczytanie Trenu VIII Jana Kochanowskiego, wyjaśnienie trudnych słów i pojęć.
13. Analiza i interpretacja tekstu. (ćw. 1.–3., s. 89)
14. Tren jako gatunek literacki. (Nowa wiadomość, s. 89):
LIRYKA ŻAŁOBNA - gatunki antyczne poruszające tematykę związana z utratą bliskiej osoby to: epitafia, epigramy, treny.
SYMONIDES - najbardziej znany autor antycznych utworów funeralnych.
Autor epitafium na grobie króla Sparty, Leonidasa:
"Przechodniu, powiedz Sparcie, tu leżym, jej syny,
wierni jej prawom do ostatniej godziny".
Elementy trenu jako gatunku lirycznego:
*pochwała zmarłego
*wyrażenie ogromu straty po jego śmierci
*żal
*pocieszenie
*pouczenie
Nowatorstwo "Trenów" Kochanowskiego polegało na tym, że poświęcił swoje utwory dziecku, a nie osobie znanej i sławnej. Elementy charakterystyczne dla trenu rozłożył na cały cykl 19 utworów.
15. Podsumowanie zajęć. (ćw. 9., s. 89; ćw. 4. i 5., s. 89)
16. Aktywne zakończenie:
a. Wklejki:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz