20.11.2023r.
Temat: Przestarzałe, zapomniane, coraz rzadziej używane.
Podręcznik s. 101-102
"Ćwiczenia do języka polskiego" s. 16-17
Cele:
1. Określam, jakie wyrazy nazywamy archaizmami
2. Wyjaśniam znaczenie wybranych archaizmów
3. Rozróżniam treść i zakres znaczeniowy wyrazu
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Spójrzcie na poniższe słowa i zastanówcie, czy potraficie powiedzieć, co one oznaczają:
• huncwot
• miglanc
• mąciwoda
• fidrygałki
• klawo
• absztyfikant
• huncwot – łobuz
• miglanc – człowiek leniwy, wymigujący się od obowiązków
• mąciwoda – ktoś, kto wprowadza niepotrzebnie zamęt, snuje intrygi
• fidrygałki – błahostki, drobiazgi
• klawo – super, świetnie
• absztyfikant – chłopak starający się o względy dziewczyny, wielbiciel
b. Wybierzcie trzy z nich i zapiszcie w zeszycie wraz z objaśnieniem
2. Ćwiczenie Na rozgrzewkę, s. 101.
3. Odczytanie, jakie wyrazy nazywamy archaizmami, gdzie można je spotkać oraz gdzie szukać wyjaśnień, co oznaczają. (Nowa wiadomość, s. 101):
a. UWAGA! Informacji dotyczących dawnego znaczenia wyrazów najlepiej szukać w słownikach etymologicznych
4. Ćwiczenia w rozpoznawaniu archaizmów i wyjaśnianiu ich znaczeń. (ćw. 1.–7., s. 101–102):
a. Poćwiczmy: https://learningapps.org/display?v=pitoh7vbt21
b. Zadanie 5:
Znaczenie współczesne Dawne znaczenie
niedziela ostatni dzień tygodnia tydzień
miesiąc dwunasta część roku księżyc
obejmująca od 28 do 31 dni
księżyc naturalny satelita Ziemi; potęga muzułmańska
ciało niebieskie krążące dookoła państwo tureckie
jakiejś planety
5. Czas na ćwiczenia - "Ćwiczenia do języka polskiego" s. 16-17, ćw. 3, 4, 5
6. Aktywne zakończenie:
a. Spójrzcie na poniższe przysłowia, wskażcie archaizmy i odgadnijcie znaczenie przysłów, przekładając je na język współczesny.
• Mądrej głowie dość dwie słowie.
• Choć słońce gorące, bierz w drogę opończę.
• Hulaj dusza bez kontusza, szukaj pana bez żupana.
• Nie wsadzaj nosa do cudzego trzosa.
• Nie ma złej drogi do swej niebogi.
• Nie wie lewica, co czyni prawica.
• Złej tanecznicy przeszkadza rąbek u spódnicy.
• Co wolno wołowi, to nie wolno cielęciowi
b. Jeśli zainteresował Cię temat - obejrzyj filmik: https://www.youtube.com/watch?v=cflUFTh_dbA
c. Sprawdź się: https://wordwall.net/pl/resource/10475254/polski/archaizmy-po%C5%82%C4%85cz-w-pary
😀 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz