wtorek, 14 listopada 2023

 15.11.2023r. 


Temat: O czym mówią obrazy?


Podręcznik s. 98-100


1. Określam, jaką rolę w życiu człowieka odgrywa malarstwo 

2. Wymieniam typy dzieł malarskich ze względu na tematykę 

3. Wyjaśniam, jakimi środkami wyrazu posługują się artyści malarze 

4. Określam, jakie kryteria odgrywają ważną rolę przy ocenie obrazów 

5. Wyciągam wnioski z dyskusji 

6. Wskazuję możliwości oglądania malarstwa i prezentuję wybrane dzieło sztuki 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Co wpływa na nasz odbiór dzieł sztuki?

        b. Czy widzicie różnicę między dziełami powstałymi do XIX wieku, a tymi współczesnymi?


  • Sztuka, która  powstała do końca XIX w. ma wiele cech wspólnych, które wynikają z obowiązujacych od starożytności reguł np. tematyka, kompozycja, perspektywa, sposób ukazania rzeczywistości lub piękna. 
  • Odbiór sztuki współczesnej, jej twórcy odrzucili dawne zasady, a abecadło plastyczne stosują w zupełnie inny sposób , ważniejsze stają się emocje i skojarzenia, jakie wzbudza dana praca, a także znajomość zjawisk XX wiecznej sztuki i kultury  oraz problemów dzisiejszego świata. 
  • Język sztuki jest dla artystów narzędziem służącym do przekazywania określonych treści lub do eksperymentowania. 
  • Odbiór dzieła zależy od tego do jakiej dziedziny ono należy, czy jest realistyczne czy abstrakcyjne, dwuwymiarowe czy trójwymiarowe dawne czy współczesne.
  • Autorzy wszystkich dzieł sztuki, wykorzystują: technikę, materiał, fakturę, kształty, proporcje, skalę, barwy i kompozycję. Dzieła dwuwymiarowe: perspektywa, światłocień, plama barwna, linia. 

2. Rozmowa na temat tego, do czego ludziom było i jest potrzebne malarstwo. (ćw. 1., 2., 3., 7., s. 99, 100) 

3. Podział dzieł malarskich na typy pod względem tematu. (Najważniejsze typy dzieł malarskich ze względu na temat, s. 98) 

4. Analiza języka sztuki i jego wpływu na odbiór dzieła. (Język malarstwa, s. 99) 

5. Dyskusja o tym, co decyduje o wartości dzieła sztuki. (Jak oceniać obrazy?, s. 99) 

6. Aktywne zakończenie:

        a. Wybierzcie się na wirtualną wizytę do jednego z najwspanialszych muzeów: https://www.nationalgallery.org.uk/visiting/virtual-tours - to londyńskie The National Gallery.

        b. Spójrzcie na zdania i dokończcie je:

• Dowiedziałam/dowiedziałem się dziś na lekcji, że... 

• Odkryłam/odkryłem podczas zajęć na nowo, że... 

• Zaskoczyło mnie w czasie zajęć, że...


7. 💥💥Zadanie pracy domowej -  zadanie dla chętnych: ćw. 6., s. 100. To zabawa w tzw. "żywe obrazy" - niesamowite i bardzo kreatywne zadanie! 


😀 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...