16.11.2023r.
Temat: W jaki sposób wyrazy wiążą się ze sobą?
Podręcznik s. 103-105
"Ćwiczenia do języka polskiego" s. 18-20
Cele:
1. Wskazuję w zdaniu podmiot i orzeczenie jako związek główny oraz ich określenia jako związki poboczne
2. Rozpoznaję zdania bezpodmiotowe i zdania z orzeczeniem imiennym
3. Rozpoznaję w zdaniu przydawki, dopełnienia i okoliczniki
4. Dopisuję do podanych wyrazów określenia, tworząc różne typy związków
5. Rozróżniam typy związków wyrazowych w zdaniu i podaje ich przykłady
6. Stosuję poprawne gramatycznie formy wyrazów w związkach
1. Aktywne wprowadzenie. (Na rozgrzewkę, s. 103)
2. Przypomnienie wiadomości o głównych częściach zdania oraz związku podmiotu z orzeczeniem. (Przypomnienie, s. 103)
3. Wskazywanie w zdaniu pojedynczym podmiotu i orzeczenia, wskazywanie zdań bezpodmiotowych. (ćw. 1., s. 103):
a. UWAGA! Istnieją zdania, w których nie ma wyrażonego formalnie podmiotu, a także nie można się go domyślić ani na podstawie formy orzeczenia, ani na podstawie zdań poprzednich, np.
1. Zmierzchało. Świtało. Grzmi. Błyska się. Około południa wypogodziło się.
2. Kłuje mnie w boku. Zrobiło mi się żal. Dlaczego tak ci wesoło? Miga mi w oczach.
3. Na zawodach z entuzjazmem kibicowano drużynie dziewcząt. W oddali widać było szczyty gór.
4. Nie deptać trawnika! Prać na sucho.
5. Proszę się rozgościć. Proszę usiąść.
Tego typu zdania najczęściej:
1. odnoszą się do zmian pór dnia, zjawisk pogodowych czy klęsk żywiołowych;
2. opisują wrażenia zmysłowe, stany fizjologiczne lub psychiczne człowieka;
3. opisują czynności lub stany bliżej nieokreślonego podmiotu, a także wyrażają tyczące się go nakazy lub zakazy, z orzeczeniem w 3. osobie z partykułą się;
4. wypowiedzenia rozkazujące z bezokolicznikiem są używane do wyrażenia poleceń, rozkazów, zakazów, sformułowania przepisów;
5. mają charakter grzecznie wyrażonych rozkazów (niekiedy w istocie dość stanowczo) z partykułą proszę.
4. Przypomnienie wiadomości o orzeczeniu imiennym. (ćw. 2., s. 103)
5. Przypomnienie wiadomości o przydawce, dopełnieniu i okoliczniku, jako wyrazach określających i tworzących związki poboczne. (Przypomnienie, s. 104)
6. Rozwijanie zdań pojedynczych – rozbudowywanie grup podmiotu i grup orzeczenia. (ćw. 3., s. 104)
7. Rozpoznawanie w zdaniach pojedynczych przydawek wyrażanych przyimkiem i przekształcania ich w wyrażenia przyimkowe. (ćw. 4., s. 104)
8. Odnajdywanie w wypowiedzeniach okoliczników i określanie, na jakie okoliczności wskazują. (ćw. 5., s. 104)
9. Rozróżnianie dopełnienia i okolicznika jako określeń orzeczenia wyrażonych wyrażeniem przyimkowym. (ćw. 6., s. 105)
10. Przypomnienie wiadomości o rodzajach związków wyrazowych w zdaniu. (Przypomnienie, s. 105):
a. Przypominajka:
b. ćwiczenie: https://wordwall.net/pl/resource/10950375/zwi%C4%85zki-wyrazowe
11. Utrwalanie wiadomości oraz praktyczne ich wykorzystywanie przy tworzeniu wypowiedzeń. (ćw. 7., 8., s. 105)
12. Czas na ćwiczenia: "Ćwiczenia do języka polskiego" s. 18-20, ćw. 2, 3, 5, 6, 10
13. Aktywne zakończenie.
a. Sprawdź, ile zapamiętałeś: https://wordwall.net/play/9267/159/555
b. Karta pracy - zadanie domowe.
c. Samoocena:
Podczas dzisiejszej lekcji okazało się, że ...
Na dzisiejszych zajęciach odkryłem, że...
Muszę popracować jeszcze nad...
d. Jeśli potrzebujesz nieco więcej teorii - zajrzyj tu: https://view.genial.ly/604ccd8940d6e20d26a5b25d/presentation-jak-lacza-sie-wyrazy-w-zdaniu
e. Poćwicz w domu: https://wordwall.net/play/2043/392/490 ; https://learningapps.org/view1121505
😀 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz