18.01.2024r.
Temat: Jak potwierdzać słuszność swego zdania?
Podręcznik s. 160-161
Ćwiczenia do języka polskiego
Cele:
1. Dobieram środki retoryczne w zależności od funkcji, jaką pełnią
2. Gromadzę materiał potrzebny do uzasadnienia swojego stanowiska
3. Rozwijam umiejętność formułowania wypowiedzi argumentacyjnej
4. Odróżniam przykład od argumentu
5. Logicznie łączę tezę z argumentem, przeprowadzam wnioskowanie
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Spójrzcie na poniższe pytania, zajmijcie stanowisko i uzasadnijcie je:
• Czy w salach lekcyjnych powinien być zainstalowany monitoring?
• Czy szkoły powinny wprowadzić zakaz przynoszenia telefonów komórkowych na lekcje?
• Czy warto dyskutować na temat problemów, na których rozwiązanie nie mamy wpływu?
2. Zapoznanie z informacjami z podręcznika. (Jak przygotować wypowiedź argumentacyjną?, s. 160):
a. Sformułowania pomagające wprowadzić tezę
Moim zdaniem...
Uważam, że...
Sądzę, że...
Według mnie...
b. Słownictwo służące do przedstawiania argumentów
Kolejnym argumentem przemawiającym za tym jest...
Zdaniem ekspertów...
Należy przyznać, że...
Przemawia za tym również to, że...
Po pierwsze...
Po drugie...
Z jednej strony...
Z drugiej strony...
Przejdę teraz do kolejnego argumentu...
c. Sformułowania podsumowujące argumenty
Z przedstawionych argumentów jasno wynika, że...
Na zakończenie...
Jednym słowem...
Podsumowując...
Z rozważań wynika, że...
Na podstawie przedstawionych argumentów można wysunąć wniosek, że...
d. Zapamiętajcie:
- Sformułuj tezę, którą chcesz udowodnić.
- Zbierz jak najwięcej argumentów potwierdzających tezę.
- Uporządkuj argumenty od najważniejszych do najmniej ważnych lub odwrotnie.Staraj się używać argumentów logicznych i rzeczowych, pamiętaj, że argumenty odwołujące się do emocji powinny być jedynie dopełnieniem argumentów logicznych.
- Przygotuj przykłady, którymi poprzesz zebrane argumenty.
- Każdy argument uzasadnij odpowiednim przykładem.
- Zadbaj o jasny przekaz wypowiedzi.
- Na koniec sformułuj wniosek wynikający z podanej argumentacji i potwierdzający słuszność tezy.
3. Analiza przykładowej wypowiedzi argumentacyjnej.
4. Wskazywanie tezy i argumentów. (ćw. 1., s. 161)
5. Określanie rodzajów argumentów. (ćw. 2., s. 161)
6. Formułowanie argumentów. (ćw. 3., s. 161):
a. Karta pracy
7. Ocenianie argumentów. (ćw. 5., s. 161)
8. Czas na ćwiczenia: Ćwiczenia do języka polskiego s. 94-95, ćw. 1-3.
9. Zadanie pracy domowej. (ćw. 4., s. 161):
a. Ćwiczenie wykonujemy na osobnej kartce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz