wtorek, 16 stycznia 2024

 17.01.2024r. 


Temat: W świecie rzeźby.


Podręcznik s. 162-164


Cele:

1. Wyszukuję potrzebne informacje 

2. Interpretuję dzieło sztuki rzeźbiarskiej 

3. Dokonuję oceny oglądanego dzieła sztuki 

4. Rozmawiam o współczesnych przykładach sztuki rzeźbiarskiej 

5. Porównuję opis literacki z ilustracją dzieła sztuki

6. Wyciągam wnioski z rozmowy 

7. Prezentuję swoje stanowisko w dyskusji 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Spójrzcie na fakty dotyczące historie sztuki:

* Prehistoria – ludzie wykonują uproszczone figury bóstw i zwierząt z kamieni lub kości. 

Wenus z Willendorfu

* Historia starożytna – powstają posągi bogów, kapłanów i władców (np. faraonów); płaskorzeźbami zdobione są ściany świątyń i innych budynków. W starożytnej Grecji powstają wspaniałe rzeźby realistycznie ukazujące ludzkie ciało w ruchu. 

Diana z Wersalu

* W średniowieczu tworzone są głównie rzeźby o charakterze religijnym. 

Pieta z Lubiąża

* W renesansie (XVI w.) powstają rzeźby i posągi osób świeckich, często wzorowane na dziełach starożytnych.

"Dawid" autorstwa Michała Anioła

* Rzeźby barokowe (XVII w.) są dynamiczne i pełne ekspresji, a zarazem bardzo dekoracyjne, mają wiele szczegółów. Oprócz scen religijnych popularne stają się motywy mitologiczne. 

"Samson walczący z lwem"

* Wiek XVIII to okres nazywany klasycyzmem – twórcy wzorują się na sztuce antycznej. Popularne stają się popiersia. 

Popiersie Jana III Sobieskiego

autor: Giacomo Monaldi

* Dziewiętnastowieczna rzeźba wiernie naśladuje rzeczywistość, upamiętnia wydarzenia i postacie historyczne. Rozwija się też rzeźba pomnikowa. 

"Morfeusz" Teofila Certowicz


* Rzeźby współczesne są szalenie różnorodne: realistyczne i abstrakcyjne.

Połączenie rzeźby z paleniskiem wykonane przez The Fire Pit Gallery z Melissą Crisp na czele


2. Zapoznanie z historią rzeźby. 

3. Omówienie najważniejszych typów rzeźby. (Najważniejsze typy dzieł rzeźbiarskich, s. 162) 

4. Uporządkowanie wiadomości o języku rzeźby. (Język rzeźby, s. 163) 

5. Podsumowanie wiadomości – odbiór dzieła sztuki. (Jak oceniać rzeźby?, s. 163; ćw. 2., s. 164) 

6. Aktywne zakończenie:

        a. Spójrzcie na tekst:


        b. A teraz spójrzcie na rzeźbę: 

        
        c. Na co według Was zwraca uwagę autor, opisując posąg?

        d. A teraz przyjrzyjmy się wyjątkowym rzeźbom na całym świecie: https://view.genial.ly/6057960a74f2b00d226108dc/guide-2-rzezba-7a

7. Zadanie pracy domowej:

        a. ćw. 1., s. 163


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...