17.01.2024r.
Temat: W świecie rzeźby.
Podręcznik s. 162-164
Cele:
1. Wyszukuję potrzebne informacje
2. Interpretuję dzieło sztuki rzeźbiarskiej
3. Dokonuję oceny oglądanego dzieła sztuki
4. Rozmawiam o współczesnych przykładach sztuki rzeźbiarskiej
5. Porównuję opis literacki z ilustracją dzieła sztuki
6. Wyciągam wnioski z rozmowy
7. Prezentuję swoje stanowisko w dyskusji
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Spójrzcie na fakty dotyczące historie sztuki:
* Prehistoria – ludzie wykonują uproszczone figury bóstw i zwierząt z kamieni lub kości.
* Historia starożytna – powstają posągi bogów, kapłanów i władców (np. faraonów); płaskorzeźbami zdobione są ściany świątyń i innych budynków. W starożytnej Grecji powstają wspaniałe rzeźby realistycznie ukazujące ludzkie ciało w ruchu.
* W średniowieczu tworzone są głównie rzeźby o charakterze religijnym.
* W renesansie (XVI w.) powstają rzeźby i posągi osób świeckich, często wzorowane na dziełach starożytnych.
* Rzeźby barokowe (XVII w.) są dynamiczne i pełne ekspresji, a zarazem bardzo dekoracyjne, mają wiele szczegółów. Oprócz scen religijnych popularne stają się motywy mitologiczne.
* Wiek XVIII to okres nazywany klasycyzmem – twórcy wzorują się na sztuce antycznej. Popularne stają się popiersia.
Popiersie Jana III Sobieskiego
autor: Giacomo Monaldi
* Dziewiętnastowieczna rzeźba wiernie naśladuje rzeczywistość, upamiętnia wydarzenia i postacie historyczne. Rozwija się też rzeźba pomnikowa.
"Morfeusz" Teofila Certowicz
* Rzeźby współczesne są szalenie różnorodne: realistyczne i abstrakcyjne.
2. Zapoznanie z historią rzeźby.
3. Omówienie najważniejszych typów rzeźby. (Najważniejsze typy dzieł rzeźbiarskich, s. 162)
4. Uporządkowanie wiadomości o języku rzeźby. (Język rzeźby, s. 163)
5. Podsumowanie wiadomości – odbiór dzieła sztuki. (Jak oceniać rzeźby?, s. 163; ćw. 2., s. 164)
6. Aktywne zakończenie:
a. Spójrzcie na tekst:
b. A teraz spójrzcie na rzeźbę:
d. A teraz przyjrzyjmy się wyjątkowym rzeźbom na całym świecie: https://view.genial.ly/6057960a74f2b00d226108dc/guide-2-rzezba-7a
7. Zadanie pracy domowej:
a. ćw. 1., s. 163
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz