11.01.2024r.
Temat: Przemijania nie można zatrzymać…
Podręcznik s. 150-151
Cele:
1. Charakteryzuję elementy gatunkowe utworu
2. Określam emocje związane z tekstem
3. Wykorzystuję w interpretacji wiersza potrzebne konteksty
4. Wyszukuję w tekście informacje
5. Interpretuję obrazy
6. Układam pytania do tekstu
7. Korzystam z informacji zamieszczonych w internecie
8. Formułuję własne opinie
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Co wiecie o Wisławie Szymborskiej?
Szymborska wydała 13 tomików wierszy:
*Dlatego żyjemy (1952),
*Pytania zadawanie sobie (1954),
*Wołanie do Yeti (1957), Sól (1962),
*Sto pociech (1967),
*Wszelki wypadek (1972),
*Wielka liczba (1976),
*Ludzie na moście (1986),
*Koniec i początek (1993, 1996),
*Chwila (2002),
*Dwukropek (2005),
*Tutaj (2009)
*oraz – wydany pośmiertnie, niedokończony tom Wystarczy (2012).
2. Dyskusja na temat znaczenia upływu czasu w budowaniu relacji z innymi. (Zanim przeczytasz, s. 150):
a. Odpowiedzcie na pytania:
• Czy miłość zmienia się pod wpływem czasu?
• Co należy robić, aby przyjaźń przetrwała próbę czasu?
• Czy upływ czasu zmienia ludzi? Dlaczego?
3. Zapoznanie z tekstem Wisławy Szymborskiej Nic dwa razy:
a. Wysłuchanie interpretacji autorki: https://youtu.be/C-5P8PSk_oM
4. Analiza budowy i treści wiersza. (ćw. 1., 2., 4. i 6., s. 151):
a. Zwróćcie uwagę na podział utworu na dwie części. Gdzie przebiega granica tego podziału?
b. Jakie refleksje zostały przedstawione w pierwszych trzech strofach wiersza? Nazwijcie własnymi słowami tezę zawartą w każdej z nich.
c. Do kogo zwraca się podmiot liryczny w drugiej części wiersza? W czyim imieniu się wypowiada? Jakim mianem można go określić? Jaką prawdę o życiu próbuje przekazać?
d. Wyjaśnij, jaką sytuację opisał podmiot liryczny w czwartej i piątej zwrotce. Co chciał powiedzieć o ważnej dla niego relacji?
5. Omówienie funkcji zastosowanych środków stylistycznych. (ćw. 3. i 5., s. 151):
a. Wyjaśnijcie, jaką funkcję pełni w wierszu porównanie świata do szkoły.
b. Czego metaforą jest róża? Co się z nią dzieje? W jaki sposób można interpretować tę zmianę?
c. Odszukaj w wierszu następujące środki stylistyczne:
1. pytanie retoryczne,
2. anaforę,
3. przenośnię,
4. apostrofę,
5. epitet,
6. porównanie.
6. Sformułowanie pytań o charakterze filozoficznym. (ćw. 7. i 8., s. 151):
a. Jakie znaczenie dla relacji międzyludzkich może mieć świadomość prawd zawartych w pierwszych strofach? W jaki sposób poczucie przemijalności czasu może wpłynąć na nasz stosunek do innych ludzi?
b. Dlaczego zdaniem podmiotu lirycznego w wierszu nieodwracalność zdarzeń czyni świat pięknym? Jaka jest filozofia życia osoby mówiącej?
7. Podsumowanie interpretacji. (ćw. 9., s. 151):
a. Jak rozumiecie ostatnią strofę utworu?
b. Zapiszcie notatkę:
Tematyką wiersza jest miłość, przemijanie i wartość życia. Każdy ma tylko jedno życie, a każda jego chwila jest niepowtarzalna, dlatego należy ją doceniać.
8. Omówienie wpływu rymów na rytmiczność utworu. (Przypomnienie, Nowa wiadomość, ćw. 12., s. 151):
a. Podział rymów:
DOKŁADNE/NIEDOKŁADNE wół-dół / słońce-łące
MĘSKIE/ŻEŃSKIE noc-koc/pąki-łąki
PARZYSTE aabb / KRZYŻOWE abab / OKALAJĄCE abba
10. Refleksja filozoficzna. (ćw. 10., s. 151)
10. Aktywne zakończenie:
a. Utwór jako piosenka: https://youtu.be/Xnzcvm1DXfE ; https://youtu.be/q_sMmIXxkJw ; https://youtu.be/rR001X7JQy8
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz