środa, 10 stycznia 2024

 11.01.2024r.


Temat: Przemijania nie można zatrzymać…


Podręcznik s. 150-151


Cele:

1. Charakteryzuję elementy gatunkowe utworu 

2. Określam emocje związane z tekstem 

3. Wykorzystuję w interpretacji wiersza potrzebne konteksty 

4. Wyszukuję w tekście informacje

5. Interpretuję obrazy 

6. Układam pytania do tekstu

7. Korzystam z informacji zamieszczonych w internecie 

8. Formułuję własne opinie 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Co wiecie o Wisławie Szymborskiej?

        


Szymborska wydała 13 tomików wierszy: 

*Dlatego żyjemy (1952), 

*Pytania zadawanie sobie (1954), 

*Wołanie do Yeti (1957), Sól (1962), 

*Sto pociech (1967), 

*Wszelki wypadek (1972), 

*Wielka liczba (1976), 

*Ludzie na moście (1986), 

*Koniec i początek (1993, 1996), 

*Chwila (2002), 

*Dwukropek (2005), 

*Tutaj (2009) 

*oraz – wydany pośmiertnie, niedokończony tom Wystarczy (2012).






2. Dyskusja na temat znaczenia upływu czasu w budowaniu relacji z innymi. (Zanim przeczytasz, s. 150):

        a. Odpowiedzcie na pytania:

• Czy miłość zmienia się pod wpływem czasu? 

• Co należy robić, aby przyjaźń przetrwała próbę czasu? 

• Czy upływ czasu zmienia ludzi? Dlaczego?


3. Zapoznanie z tekstem Wisławy Szymborskiej Nic dwa razy:

        a. Wysłuchanie interpretacji autorki: https://youtu.be/C-5P8PSk_oM


4. Analiza budowy i treści wiersza. (ćw. 1., 2., 4. i 6., s. 151):

        a. Zwróćcie uwagę na podział utworu na dwie części. Gdzie przebiega granica tego podziału? 

        b. Jakie refleksje zostały przedstawione w pierwszych trzech strofach wiersza? Nazwijcie własnymi słowami tezę zawartą w każdej z nich. 

        c. Do kogo zwraca się podmiot liryczny w drugiej części wiersza? W czyim imieniu się wypowiada? Jakim mianem można go określić? Jaką prawdę o życiu próbuje przekazać?

        d. Wyjaśnij, jaką sytuację opisał podmiot liryczny w czwartej i piątej zwrotce. Co chciał powiedzieć o ważnej dla niego relacji?


5. Omówienie funkcji zastosowanych środków stylistycznych. (ćw. 3. i 5., s. 151):

        a. Wyjaśnijcie, jaką funkcję pełni w wierszu porównanie świata do szkoły. 

        b. Czego metaforą jest róża? Co się z nią dzieje? W jaki sposób można interpretować tę zmianę?

        cOdszukaj w wierszu następujące środki stylistyczne:

1. pytanie retoryczne,

2. anaforę,

3. przenośnię,

4. apostrofę,

5. epitet,

6. porównanie.


6. Sformułowanie pytań o charakterze filozoficznym. (ćw. 7. i 8., s. 151):

        a. Jakie znaczenie dla relacji międzyludzkich może mieć świadomość prawd zawartych w pierwszych strofach? W jaki sposób poczucie przemijalności czasu może wpłynąć na nasz stosunek do innych ludzi? 

        b. Dlaczego zdaniem podmiotu lirycznego w wierszu nieodwracalność zdarzeń czyni świat pięknym? Jaka jest filozofia życia osoby mówiącej?


7. Podsumowanie interpretacji. (ćw. 9., s. 151):

        a. Jak rozumiecie ostatnią strofę utworu?

        b. Zapiszcie notatkę:


Tematyką wiersza jest miłość, przemijanie i wartość życia. Każdy ma tylko jedno życie, a każda jego chwila jest niepowtarzalna, dlatego należy ją doceniać. 

W dalszej części utworu Szymborska wprowadza rozważania na temat miłości. Wskazuje, że jest zmienna, niesie zarówno radość, jak i cierpienie, a czasem przemija, pozostawiając wyłącznie obojętność. 

W końcowych strofach wiersza powraca nastrój optymistyczny. Mimo różnic – pomimo dwoistej natury miłości – można i trzeba poszukiwać zgody. 

        c. Uzupełnienie tabelki:



8. Omówienie wpływu rymów na rytmiczność utworu. (Przypomnienie, Nowa wiadomość, ćw. 12., s. 151):

        a. Podział rymów:


DOKŁADNE/NIEDOKŁADNE wół-dół / słońce-łące

MĘSKIE/ŻEŃSKIE noc-koc/pąki-łąki

PARZYSTE aabb / KRZYŻOWE abab / OKALAJĄCE abba


10. Refleksja filozoficzna. (ćw. 10., s. 151)

10. Aktywne zakończenie:

        a. Utwór jako piosenka: https://youtu.be/Xnzcvm1DXfE ; https://youtu.be/q_sMmIXxkJw ; https://youtu.be/rR001X7JQy8



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...