10.01.2024r.
Temat: Niezwykły list do Krysiuni.
Cele:
1. Omawiam historię jednej z bohaterek reportażu.
2. Poznaję historię powstania warszawskiego i jego bohaterów.
3. Odczytuję symbole zawarte w liście.
4. Interpretuję wiersze o tematyce powstańczej.
5. Tworzę dedykację.
1. Poznajemy historię:
a. Krysi:
Krystyna Wańkowicz ps. „Anna”, „Hanna” (ur. 9 października 1919 w Warszawie, zm. 6 sierpnia 1944 tamże) – starsza córka pisarza Melchiora Wańkowicza, uczestniczka powstania warszawskiego, sanitariuszka w batalionie Parasol Armii Krajowej, łączniczka kolejno Stanisława Leopolda ps. „Rafał” dowódcy kompanii w tymże batalionie oraz Janusza Brochwicza-Lewińskiego.
Przeczytajcie: https://dzieje.pl/aktualnosci/ostatnie-dni-krystyny-wankowiczowny-opowiesc-gryfa
b. Powstania warszawskiego: https://www.youtube.com/watch?v=Y4fmr6zoNAY
c. Jak wyglądało życie w okupowanej Warszawie?
2. Historia listu:
a. Odnajdźcie w książce list do Krysi napisany przez pisarza. Przeczytajcie go ponownie.
b. Odpowiedzcie teraz na pytania:
Skąd? | |
Kiedy? | |
Do kogo? | |
Przez kogo? | |
Dlaczego? | |
Jakie sprawy porusza? | |
O jakich uczuciach piszącego mówi? |
c. Jak rozumiecie zwrot: "Żyjesz, Krysiuniu. Żyjesz i żyć będziesz".
3. Odczytywanie symboli:
a. Zastanówcie się, co oznaczają symbole wykorzystane w liście:
1. Napis na mogile młodych powstańców.
Wielki dębowy krzyż stoi pośrodku. I napis „Tibi – Patria” - Tobie Ojczyzno!
2. Porządkowanie grobów.
3. Przysięga młodych harcerzy.
4. Oczekiwane narodziny dziecka.
b. Zapiszcie w zeszycie notatkę o wykorzystanych przez Wańkowicza symbolach.
4. Pamięć poległym - poznajemy twórczość literacką związaną z powstaniem warszawskim:
a. Spójrzcie na dwa wiersze Anny Świerszczyńskiej "Strzelać w oczy człowieka" i "Jej śmierć ma szesnaście lat":
Anna Świerszczyńska "Strzelać w oczy człowieka"
pamięci Wieśka Rosińskiego
Miał piętnaście lat,
był najlepszym uczniem z polskiego.
Biegł z pistoletem
na wroga.
Zobaczył oczy człowieka,
powinien był strzelić w te oczy.
Zawahał się.
Leży na bruku.
Nie nauczyli go
na lekcjach polskiego
strzelać w oczy człowieka.
Anna Świerszczyńska "Jej śmierć ma szesnaście lat"
Konając we krwi na bruku,
skąd ma wiedzieć, że kona.
Jest tak szczelnie wypełniona młodością,
że nawet jej konanie jest młode.
Nie umie umierać.
Umiera przecież pierwszy raz.
b. Porównaj Krysię Wańkowicz z bohaterami wierszy A. Świerszczyńskiej, wybierz spośród poniższych propozycji same podobieństwa.
*lubili brawurowe akcje i wysokie ryzyko, męczyła ich nuda
*postępowali zgodnie z własnym sumieniem, byli wierni wyznawanym wartościom
*są przedstawicielami całego pokolenia, było wielu takich jak oni
*byli to udzie młodzi, którzy oddali swoje życie w walce za ojczyznę
*ich postawa została zauważona i zachowana dla potomnych w tekstach literackich
*kierowali się chęcią zysku i sławy
c. Wysłuchajcie piosenki: https://youtu.be/sqlPPQM2f7M
d. Czy wiecie, czym jest apel poległych?
e. Przygotuj plan sprawozdania z uroczystości opisanej przez Melchiora Wańkowicza wg punktów:
g. Przygotujcie żołnierski meldunek dotyczący śmierci Krystyny - podajcie w nim funkcję Wańkowiczówny, nazwę oddziału, datę śmierci; przedstawcie zasługi zmarłej.
5. Aktywne zakończenie:
a. Komu dedykowana jest książka Wańkowicza? Odnajdźcie odpowiednie zdanie.
Książka rozpoczyna się dedykacją: "Przyszłym ekskawatorom".
Ekskawator to urządzenie służące do drążenia w ziemi, dedykacja nawiązuje do wszystkich tych, którzy na światło dzienne wydobywają stare, zapomniane wspomnienia, często bolesne.
b. 💥Zadanie domowe: Napiszcie dedykację dla bliskiej osoby, której podarujesz najnowsze wydanie książki "Ziele na kraterze" Melchiora Wańkowicza. Uzasadnij wybór książki.
6. Podsumowanie lektury:
a. Napisz list do wybranej postaci z książki - pamiętaj o wszystkich niezbędnych dla listów elementach!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz