poniedziałek, 26 lutego 2024

 28.02.2024r. 


Temat: Co mają wspólnego zasady interpunkcji z ochroną własności intelektualnej?


Podręcznik s. 181-184


Cele:

1. Poprawnie przytaczam cudze wypowiedzi 

2. Gromadzę materiał do tworzenia wypowiedzi 

3. Podaję argumenty na potwierdzenie tezy

4. Korzystam z informacji z poszanowaniem praw autorskich 

5. Rozwijam umiejętność samodzielnego formułowania i wypowiadania własnych opinii 


1. Aktywne wprowadzenie:

        • Kiedy i w jakich okolicznościach przytaczamy cudze wypowiedzi? 

        • W jakim celu powołujemy się na cudze wypowiedzi? 

        • Co to jest cytat? 

        • Czym jest sentencja?


2. Zapoznanie się z informacjami dotyczącymi cytowania tekstów. (Nowa wiadomość, s. 181):

        a. Zwroty pomocne w cytowaniu:

jak stwiedził autor...

świadczą o tym słowa...

celnie wyraził to...

zgadzam się z...

przekonuje mnie wypowiedź...

ten problem najlepiej ilustrują słowa...

aby poprzeć moje zdanie, przytoczę słowa...

dowodzi tego następujący cytat...

pisał o tym także...

w tym miejscu warto przywołać słowa...

powołam się na słowa...

na potwierdzenie wysuniętej tezy przytoczę słowa... 


        b. Dlaczego warto cytować?

1. Kiedy cytujesz, udowadniasz, że coś czytałaś/eś, znasz, widziałaś/eś.

2. Cytaty uatrakcyjniają pracę - dzięki nim staje się bogatsza, ciekawsza. 

3. Cytaty są dowodem wiedzy, obycia, oczytania. 

4. Trafny cytat może także posłużyć jako motto pracy i tworzyć pewnego rodzaju jej wizytówkę.


        c. Ważne zasady w cytowaniu:

  • Cytat przytaczamy wiernie, bez zniekształceń.
  • Cytat powinien mieć wprowadzenie.
  • Należy podać źródło cytatu (imię i nazwisko autora oraz tytuł utworu)
  • Cytaty w poezji powinny być podawane z zachowaniem podziału na wersy.
  • Przytaczany tekst nie powinien być zbyt długi.


3. Omówienie i przećwiczenie zasad interpunkcyjnych związanych z cytowaniem. (ćw. 1., s. 182) 

4. Zebranie zwrotów wprowadzających cytaty. (ćw. 2., s. 182) 

5. Napisanie wypowiedzi z zastosowaniem cytatów. (ćw. 3., 4., s. 182) 

6. Dyskusja na temat ochrony własności intelektualnej. (ćw. 5., s. 182):

        a. Czy należy chronić każdą własność intelektualną?

        b. Jak możecie chronić własność intelektualną, gdy przygotowujecie prezentacje lub prace z wykorzystaniem cudzych dzieł – zarówno tekstów, jak i zdjęć? 


7. Omówienie zasad tworzenia przypisu bibliograficznego. (Nowa wiadomość, s. 183):

        a. Ważne terminy:

PRAWO AUTORSKIE: Chroni wszelkie dzieła (a także ich fragmenty), ponieważ stanowią one własność intelektualną. Twoje prace również są własnością intelektualną i bez podania Twojego nazwiska nikt nie może ich wykorzystywać i podawać się za ich autora. 

ZGODNOŚĆ CYTATU Z ORYGINAŁEM: Nie zmieniaj niczego w tekście, który przytaczasz. Jeśli wykorzystujesz czyjąś grafikę - nie przerabiaj niczego, chyba że autor wyrazi na to zgodę. 

PLAGIAT: Plagiat to skopiowanie czyjegoś tekstu lub innego dzieła bez podania autora. Jeśli nie podasz autora, ktoś może pomyśleć, że to Ty jesteś autorem - zawłaszczasz w ten sposób czyjąś własność intelektualną. 


8. Sporządzanie opisów bibliograficznych. (ćw. 6., s. 184) 

9. Czas na ćwiczenia - "Ćwiczenia do języka polskiego" s. 77, ćw. 1, 2 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...