26.02.2024r.
27.02.2024r.
Temat: Tekst w pigułce, czyli sztuka pisania streszczenia.
Podręcznik s. 177-180
Cele:
1. Określam tematykę i problematykę utworów literackich
2. Streszczam bajkę animowaną, określając jej tematykę
3. Odróżniam w tekście publicystycznym i popularnonaukowym informacje ważne od drugorzędnych (I.2.1)
4. Piszę streszczenie wymagające dokonania różnorodnych operacji myślowych związanych z tekstem wyjściowym
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Ćwiczenie - rozsypanka
2. Zapoznanie z zasadami pisania streszczeń. (Jak napisać streszczenie?, s. 177)
3. Zapoznanie ze słownictwem, które może być przydatne przy układaniu streszczeń. (Przydatne słownictwo, s. 178)
4. Ustalenie, jak należy określać temat i problematykę tekstu:
a. Jakie korzyści płyną z umiejętności streszczania?
* rozwijamy zdolność skupiania uwagi
* uczymy się odróżniać ważne informacje od mało istotnych
* nabieramy wprawy w zwięzłym przekazywaniu treści
b. Struktura streszczenia:
ZDANIE WPROWADZAJĄCE, UOGÓLNIAJĄCE TREŚCI - Tematem tekstu XY jest...
PRZEDSTAWIENIE NAJWAŻNIEJSZYCH TREŚCI I STANOWISKA AUTORA - Autor rozważa...
PODSUMOWANIE WNIOSKIEM, KONKLUZJĄ - ... i dochodzi do wniosku, że...
c. Aby napisać dobre streszczenie:
- uważnie przeczytać tekst wyjściowy;
- dokonać wyboru najważniejszych zdarzeń z akcji, którą chcesz streścić;
- zdecydować czy wybrane fakty ukazują sens dzieła;
- starać się być obiektywnym przy ich wyborze;
- przedstawić główne tezy własnymi słowami (może Ci w tym pomóc wynotowanie głównych myśli dzieła, podczas jego czytania);
- używać krótkich, prostych zdań.
d. Czego należy unikać:
* dygresji, osobistych komentarzy
* używania cytatów
* wprowadzania dialogów
* kopiowania tekstu z oryginału
6. Wskazanie błędów w streszczeniu tekstu Emocje pod pantoflem. (ćw. 4., s. 180)
7. Czas na ćwiczenia - "Ćwiczenia do języka polskiego" s. 96-98, ćw. 1, 2
7. Aktywne zakończenie. (ćw. 3., s. 180):
a. filmik z teorią: https://www.youtube.com/watch?v=px3sjGBLeZs
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz