niedziela, 4 lutego 2024

26.02.2024r. 

27.02.2024r. 


Temat: Tekst w pigułce, czyli sztuka pisania streszczenia. 


Podręcznik s. 177-180


Cele:

1. Określam tematykę i problematykę utworów literackich 

2. Streszczam bajkę animowaną, określając jej tematykę 

3. Odróżniam w tekście publicystycznym i popularnonaukowym informacje ważne od drugorzędnych (I.2.1)

4. Piszę streszczenie wymagające dokonania różnorodnych operacji myślowych związanych z tekstem wyjściowym 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Ćwiczenie - rozsypanka


2. Zapoznanie z zasadami pisania streszczeń. (Jak napisać streszczenie?, s. 177) 

3. Zapoznanie ze słownictwem, które może być przydatne przy układaniu streszczeń. (Przydatne słownictwo, s. 178) 

4. Ustalenie, jak należy określać temat i problematykę tekstu:

        a. Jakie korzyści płyną z umiejętności streszczania?

* rozwijamy zdolność skupiania uwagi

* uczymy się odróżniać ważne informacje od mało istotnych

* nabieramy wprawy w zwięzłym przekazywaniu treści 


        b. Struktura streszczenia:


ZDANIE WPROWADZAJĄCE, UOGÓLNIAJĄCE TREŚCI - Tematem tekstu XY jest...

PRZEDSTAWIENIE NAJWAŻNIEJSZYCH TREŚCI I STANOWISKA AUTORA - Autor rozważa...

PODSUMOWANIE WNIOSKIEM, KONKLUZJĄ - ... i dochodzi do wniosku, że... 


        c. Aby napisać dobre streszczenie:

  • uważnie przeczytać tekst wyjściowy;
  • dokonać wyboru najważniejszych zdarzeń z akcji, którą chcesz streścić;
  • zdecydować czy wybrane fakty ukazują sens dzieła;
  • starać się być obiektywnym przy ich wyborze;
  • przedstawić główne tezy własnymi słowami (może Ci w tym pomóc wynotowanie głównych myśli dzieła, podczas jego czytania);
  • używać krótkichprostych zdań.


        d. Czego należy unikać:

* dygresji, osobistych komentarzy

* używania cytatów

* wprowadzania dialogów

* kopiowania tekstu z oryginału 


5. Analiza tekstu Barbary Szmigielskiej Nie ma sklepów z przyjaciółmi i jego przykładowego streszczenia. (Tekst i przykładowe streszczenie, s. 178) 

6. Wskazanie błędów w streszczeniu tekstu Emocje pod pantoflem. (ćw. 4., s. 180) 

7. Czas na ćwiczenia - "Ćwiczenia do języka polskiego" s. 96-98, ćw. 1, 2

7. Aktywne zakończenie. (ćw. 3., s. 180):

        a. filmik z teorią: https://www.youtube.com/watch?v=px3sjGBLeZs


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...