poniedziałek, 11 marca 2024

11.03.2024r. 

12.03.2024r.  


Temat: Być romantykiem!


Podręcznik s. 196-199


Cele:

1. Określam tematykę dzieła malarskiego, zwracając uwagę na zastosowane w nim plastyczne środki wyrazu 

2. Interpretuję dzieła sztuki 

3. Określam wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury 

4. Znajduję w tekstach współczesnej kultury popularnej nawiązania do tradycyjnych wątków kulturowych 

5. Uzasadniam swoją odpowiedź 

6. Potrafię podać cechy charakterystyczne epoki romantyzmu

7. Wiem, kim jest bohater romantyczny 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Z czym kojarzy Wam się przymiotnik "romantyczny"? 


2. Wyjaśnienie znaczenia i pochodzenia nazwy epoki. (Na co wskazuje nazwa „romantyzm”?, s. 196):

ROMANTYZM - EPOKA DUSZY, WIARY, INTUICJI

Romantyzm to ruch literacki, artystyczny i filozoficzny  będący reakcją na oświeceniowy kult rozumu i intelektu. Charakteryzował się dążeniem do podkreślania odrębności sytuacji każdego narodu i jego misji dziejowej. Twórców tej epoki cechowały zamiłowania do niezwykłości, fantastyki, uczuciowość.

Romantyzm to epoka zrywów niepodległościowych. W tym czasie miały miejsca wielkie wydarzenia historyczne:

- rewolucja francuska
- wojny napoleońskie
- powstanie w Grecji przeciw Turkom
- rewolucja lipcowa we Francji
- powstanie listopadowe i styczniowe w Polsce
- Wiosna Ludów.

Głównymi hasłami stały się: wolność i rewolucja

Romantyzm pochodzi od francuskiego słowa romantisme (od roman - powieść, opowieść). Słowo romantyczny pojawiło się w języku polskim w XIX wieku i oznaczało coś niezwykłego, nieprawdopodobnego, baśniowego.

POLSCY ROMANTYCY:
* Adam Mickiewicz
* Juliusz Słowacki
* Cyprian Kamil Norwid
* Zygmunt Krasiński 

GATUNKI ROMANTYCZNE:
* Ballada - jednym z najpopularniejszych gatunków romantycznych była ballada, łącząca cechy trzech rodzajów literackich: epiki, liryki, dramatu. Ballada często nawiązywała do tematyki ludowej i historycznej, wykorzystywała elementy fantastyki i grozy.

* Dramat romantyczny - łączył elementy dramatyczne z epickimi i lirycznymi.



CECHY ROMANTYZMU: 
  • Natura odzwierciedla uczucia bohatera;
  • Najczęściej ukazywano miłość nieszczęśliwą lub zawiedzioną, gdyż tylko taka miała dla romantyków znaczenie;
  • Ogromne zinteresowanie kulturą ludową, literaci czerpią ze źródeł ludowych, biorą pomysły na dzieła z ludowych opowieści;
  • Dużą rolę odgrywają wątki narodowe, literatura zaangażowana politycznie;
  • Pisarz to człowiek wolny, jednostka wybitna, stojąca ponad społeczeństwem.


3. Rozmowa na temat ram czasowych romantyzmu w Polsce i Europie. (Od kiedy do kiedy?, s. 196) 

4. Wyjaśnienie roli artysty romantycznego. (Na co wskazuje nazwa „romantyzm”?, s. 196; Twórcy romantyzmu i bohaterowie ich dzieł, s. 197) 

5. Charakterystyka bohatera romantycznego. (Bohater romantyczny często, s. 197) 

6. Omówienie problematyki romantycznego indywidualizmu na przykładzie obrazu Wędrowiec nad morzem mgły Caspara Davida Friedricha. (Sztuka romantyzmu):

        a. Wcielcie się w rolę postaci z obrazu i udzielcie odpowiedzi na pytania:

• Kim jesteś? 

• Dlaczego stoisz na szczycie? 

• Co czujesz? 

• Jakie towarzyszą ci przemyślenia? 

• Dlaczego jesteś sam? 

• Czego poszukujesz w górach? 

• Jak z tej perspektywy oceniasz świat?


7. Rozmowa o znaczeniu natury w literaturze i sztuce romantyzmu:

        a. Filmik: https://youtu.be/X0RnxaQNSEo


8. Odnajdywanie we współczesnych tekstach kultury nawiązań do romantyzmu. (Sztuka romantyzmu) 

9. Zadanie pracy domowej:

        a. Zadanie dla chętnych: Poszukaj w albumach o sztuce lub w internecie obrazu Caspara Davida Friedricha Dwaj mężczyźni kontemplujący księżyc. Wyjaśnij, w jaki sposób dzieło to wpisuje się w romantyczną wizję życia i świata – co na to wpływa.

        b. Zadanie dla chętnych: Wykonaj zdjęcie, które będzie nawiązywało do konwencji romantycznej. Może być to portret lub krajobraz. Wyraź tym zdjęciem to, co było ważne dla romantyków: indywidualizm, bunt, emocje, poczucie wyjątkowości, zamiłowanie do natury.


 10. Aktywne zakończenie:

        a. Na podstawie lekcji oraz informacji z podręcznika uzupełnij wklejkę:



        b. https://youtu.be/2un6RP-kfHI

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...