11.03.2024r.
12.03.2024r.
Temat: Być romantykiem!
Podręcznik s. 196-199
Cele:
1. Określam tematykę dzieła malarskiego, zwracając uwagę na zastosowane w nim plastyczne środki wyrazu
2. Interpretuję dzieła sztuki
3. Określam wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury
4. Znajduję w tekstach współczesnej kultury popularnej nawiązania do tradycyjnych wątków kulturowych
5. Uzasadniam swoją odpowiedź
6. Potrafię podać cechy charakterystyczne epoki romantyzmu
7. Wiem, kim jest bohater romantyczny
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Z czym kojarzy Wam się przymiotnik "romantyczny"?
2. Wyjaśnienie znaczenia i pochodzenia nazwy epoki. (Na co wskazuje nazwa „romantyzm”?, s. 196):
ROMANTYZM - EPOKA DUSZY, WIARY, INTUICJI
Romantyzm to ruch literacki, artystyczny i filozoficzny będący reakcją na oświeceniowy kult rozumu i intelektu. Charakteryzował się dążeniem do podkreślania odrębności sytuacji każdego narodu i jego misji dziejowej. Twórców tej epoki cechowały zamiłowania do niezwykłości, fantastyki, uczuciowość.
Romantyzm to epoka zrywów niepodległościowych. W tym czasie miały miejsca wielkie wydarzenia historyczne:
- Natura odzwierciedla uczucia bohatera;
- Najczęściej ukazywano miłość nieszczęśliwą lub zawiedzioną, gdyż tylko taka miała dla romantyków znaczenie;
- Ogromne zinteresowanie kulturą ludową, literaci czerpią ze źródeł ludowych, biorą pomysły na dzieła z ludowych opowieści;
- Dużą rolę odgrywają wątki narodowe, literatura zaangażowana politycznie;
- Pisarz to człowiek wolny, jednostka wybitna, stojąca ponad społeczeństwem.
4. Wyjaśnienie roli artysty romantycznego. (Na co wskazuje nazwa „romantyzm”?, s. 196; Twórcy romantyzmu i bohaterowie ich dzieł, s. 197)
5. Charakterystyka bohatera romantycznego. (Bohater romantyczny często, s. 197)
6. Omówienie problematyki romantycznego indywidualizmu na przykładzie obrazu Wędrowiec nad morzem mgły Caspara Davida Friedricha. (Sztuka romantyzmu):
a. Wcielcie się w rolę postaci z obrazu i udzielcie odpowiedzi na pytania:
• Kim jesteś?
• Dlaczego stoisz na szczycie?
• Co czujesz?
• Jakie towarzyszą ci przemyślenia?
• Dlaczego jesteś sam?
• Czego poszukujesz w górach?
• Jak z tej perspektywy oceniasz świat?
7. Rozmowa o znaczeniu natury w literaturze i sztuce romantyzmu:
a. Filmik: https://youtu.be/X0RnxaQNSEo
8. Odnajdywanie we współczesnych tekstach kultury nawiązań do romantyzmu. (Sztuka romantyzmu)
9. Zadanie pracy domowej:
a. Zadanie dla chętnych: Poszukaj w albumach o sztuce lub w internecie obrazu Caspara Davida Friedricha Dwaj mężczyźni kontemplujący księżyc. Wyjaśnij, w jaki sposób dzieło to wpisuje się w romantyczną wizję życia i świata – co na to wpływa.
b. Zadanie dla chętnych: Wykonaj zdjęcie, które będzie nawiązywało do konwencji romantycznej. Może być to portret lub krajobraz. Wyraź tym zdjęciem to, co było ważne dla romantyków: indywidualizm, bunt, emocje, poczucie wyjątkowości, zamiłowanie do natury.
10. Aktywne zakończenie:
a. Na podstawie lekcji oraz informacji z podręcznika uzupełnij wklejkę:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz