13.03.2024r.
Temat: Sylwetka wieszcza.
Podręcznik s. 200-207
Cele:
1. Poznaję konteksty – biograficzny, teoretycznoliteracki oraz historyczny – wzbogacające analizę utworów A. Mickiewicza
2. Gromadzę wiadomości, selekcjonuję je i porządkuję
3. Wskazuję współczesne nawiązania kultury popularnej do poznanego utworu
4. Gromadzę i porządkuję materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi
4. Rozwijam umiejętność argumentowania
5. Streszczam teksty informacyjne, podając najważniejsze dane
6. Formułuję własną opinię
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Gdzie we współczesnej przestrzeni publicznej można spotkać nazwisko Adama Mickiewicza?
2. Zapoznanie z informacjami biograficznymi o Adamie Mickiewiczu. (Adam Mickiewicz (1798–1855), oś czasu z komentarzem, s. 200):
a. Ciekawostki:
I. Adam Mickiewicz urodził się w 1798 roku koło Nowogródka na Litwie. Legenda głosi, że położna która była przy jego narodzinach, przecięła pępowinę nad książką, aby jego życie zostało przeznaczone na cele naukowe. W Nowogródku żył i uczył się do roku 1815, wtedy to podjął studia na Uniwersytecie Wileńskim.
II. W 1834 ożenił się z Celiną Szymanowską. Małżeństwo to było swego rodzaju nieporozumieniem. Znajomy Adama opowiedział mu o Celinie jako o dobrej kandydatce na żonę a ten myśląc, że to żart, zgodził się na ślub. Mickiewicz nie miał stałych dochodów, założenie rodziny pogłębiło jego i tak już trudną sytuację materialną, a w latach 1835 - 1850 urodziło się jego sześcioro dzieci.
III. Adam Mickiewicz przeżył wielką niespełnioną miłość do Maryli Wereszczakówny, którą poznał w roku 1819 w Tuhanowiczach. Była ona wówczas narzeczoną hrabiego Wawrzyńca Puttkamera, za którego wkrótce wyszła za mąż. Poświęcił on Maryli kilka swoich najpiękniejszych wierszy.
3. Zebranie podstawowych informacji na temat cech twórczości romantycznej w dziełach Adama Mickiewicza.
4. Wrażenia z lektury Dziadów cz. II – praca z infografiką.
5. Wprowadzenie w klimat obrzędu dziadów.
6. Aktywne zakończenie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz