środa, 5 czerwca 2024

6.06.2024r.  


Temat: "Wprzódy w morzu wyschnie woda, nim tu u nas będzie zgoda".


1. Nietypowe miejsce w lekturze - mur:

        a. Kto i kiedy przekracza mur? 


1. Wacław: 

 a) aby spotkać się z Klarą, 
 b) aby oddać się do „niewoli” Papkinowi,
 c) przed ślubem z Klarą. 

 2. Papkin – zaniósł Rejentowi wyzwanie na pojedynek. 

 3. Podstolina – już jako narzeczona Cześnika zgodziła się poślubić Wacława. 

 4. Rejent – przybył na pojedynek z Cześnikiem, trafił na ślub młodych.


        b. Czy zgadzacie się ze stwierdzeniem, że mur staje się w komedii niemym bohaterem? 

        c. Jaką funkcję pełni mur w komedii? 

* dosłownie - granica między posesjami 

* przedmiot sporu

* rozdzielenie zwaśnionych sąsiadów

* rozdzielenie zakochanych 


        d. Zapiszcie hasło: symbolika muru i stwórzcie mapę myśli

MUR - podział, konflikt, trudne do pokonania problemy, brak zrozumienia, odwracanie się od innych, izolacja 


2. Ważny motyw - spór:

        a. Co było przyczyną sporu? Jakie zamiary miał  Cześnik wobec Rejenta, a jakie Rejent wobec Cześnika? (akt I scena 2., akt III scena 1.)

        b. Komu zależało na tym, aby doszło do zgody między sąsiadami?

        c. W aktach II i III wyszukaj odpowiedzi Cześnika i Rejenta na słowa Wacława, które są propozycją sąsiedzkiej zgody. Który z bohaterów mówi to, co naprawdę myśli?

        d. Na czym polegała tytułowa zemsta? I do czego ostatecznie doprowadza?




Tytułowa „zemsta” paradoksalnie przyczyniła się do szczęśliwego zakończenia komedii. Nie ma charakteru złowieszczego, jest źródłem komizmu. Celną uwagę na ten temat włożył Fredro w usta Klary: „Śmieszniejszego cóż być może, / Jak – gdy zwodzić chce zwiedziony!”. 

        e. Który z bohaterów był bardziej zaślepiony zemstą? Który z nich był bardziej zatwardziały w zemście?

        


        f. Którym polskim przysłowiem moglibyśmy zastąpić końcowy fragment „Zemsty”?

  • Zgoda buduje, niezgoda rujnuje.
  • Gdzie zgoda, tam i siła.
  • Wszystko dobre, co się dobrze kończy.

3. "Zemsta" w zadaniach:


        b. Ćwiczymy argumentowanie: 



       c. Składamy życzenia






4. Aktywne zakończenie:
        
        a. Wklejka





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...