7.09.2023r.
Temat: Dlaczego krytykujemy zamiast chwalić?
Podręcznik: s. 10-13
Cele:
1. Przypisuję utwór do określonego rodzaju literackiego, podaję cechy charakterystyczne epiki.
2. Interpretując utwór, wykorzystując odwołania do uniwersalnych wartości społecznych
3. Wyróżniam sformułowania należące do języka młodzieżowego
4. Tworzę wypowiedź pisemną na zadany temat
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Jakie są warunki dobrej komunikacji?
b. Co utrudnia wzajemne zrozumienie i porozumienie?
2. Omówienie, w jaki sposób reagować na złośliwe uwagi skierowane do ludzi. (Zanim przeczytasz, s. 10)
3. Odczytanie fragmentu utworu Pasztety, do boju! oraz informacji o autorce.
4. Określenie cech charakteru bohaterki. (ćw. 1., s. 12)
5. Zinterpretowanie wypowiedzi bohaterek z uwzględnieniem informacji z rubryki Kilka słów o książce. (ćw. 2., s. 12)
6. Omówienie, w jaki sposób Mireille zadrwiła z obelgi Malo. (ćw. 3., s. 12)
7. Uzasadnienie własnego sądu na temat – czym spowodowany był manifest bohaterek. (ćw. 4., s. 12):
a. Co to jest "manifest" i co znaczy "manifestować"?
b. Analiza SWOT - Klasa zostaje podzielona na cztery zespoły odpowiadające czterem literom nazwy metody. Zadaniem uczniów jest zdiagnozowanie wpływu krytycznych uwag na życie młodej osoby. Każda grupa analizuje sytuację pod jednym kątem:
* S (strenghts) - mocne strony: wszystko to, co stanowi atut, przewagę, zaletę;
* W (weaknesses) - słabe strony: wszystko to, co stanowi słabość, barierę, wadę;
* O (opportunities) - możliwości: wszystko to, co stwarza szansę korzystnej zmiany;
* T (threats) - zagrożenia: wszystko to, co stwarza niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej
Na koniec zespoły zestawiają obok siebie rezultaty swojej pracy i krótko je omawiają.
8. Wyjaśnienie wyrażenia stoicki spokój. (ćw. 5., s. 12)
9. Uzasadnienie, jaką rolę w postrzeganiu siebie i budowaniu relacji odgrywają poczucie humoru i dystans. (ćw. 6., s. 12)
10. Wyjaśnienie rodzaju zjawiska zauważonego przez bohaterkę. (ćw. 7., s. 13)
11. Rozmowa na temat hejtu w internecie. (ćw. 8., s. 13):
a. Czym według Was jest "mowa nienawiści"? Spróbujcie stworzyć w zeszycie definicję tego zjawiska.
b. https://uprzedzuprzedzenia.org/czym--mowa-nienawisci/
c. Przygotowujemy metaplan: Dlaczego ludzie w internecie nie chwalą, tylko krytykują?;
* Jak jest?;
* Jak powinno być?;
* Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
* Co zrobić, aby było tak, jak powinno być?
12. Wskazanie w tekście sformułowań należących do języka młodzieżowego. (ćw. 9., s. 13)
13. Omówienie informacji zawartych w Nowej wiadomości, podanie przykładu utworu epickiego, którego bohater zmaga się z przeciwnościami. (Nowa wiadomość i ćw. 11., s. 13):
a. wklejka
b. poćwiczmy rozróżnianie rodzajów literackich: https://wordwall.net/pl/resource/10104807/polski/rodzaje-literackie
14. Praca domowa na temat historii przedstawionej w omawianej książce. (ćw. 10., s. 13):
a. streść historię w paru zdaniach
b. wskaż opis przeżyć wewnętrznych
c. wskaż opis miejsc
d. wskaż dialog
e. kto opowiada tę historię i w jaki sposób to robi?
💥Zadanie przygotujcie na osobnej kartce i oddajcie mi do 18.09.2023r.
😍 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz