1.02.2024r.
Temat: Zdania złożone podrzędnie z imiesłowowym równoważnikiem zdania.
Podręcznik s. 170-173
Cele:
1. Wyszukuję w tekście odpowiednie informacje
2. Określam typy imiesłowów
3. Tworzę imiesłowowe równoważniki zdania i przekształca je na zdania z czasownikami osobowymi
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Przypominajka
2. Analiza zdań z ćwiczenia Na rozgrzewkę, s. 170 – zwrócenie uwagi na stosunek podrzędności w zdaniu z imiesłowowym równoważnikiem oraz na tożsamość podmiotów zdań składowych.
3. Zapoznanie uczniów z informacjami na temat imiesłowowego równoważnika zdania. (Nowa wiadomość, s. 170):
4. Ćwiczenia utrwalające umiejętność budowania zdań złożonych z imiesłowowym równoważnikiem zdania. (ćw. 1. i 2., s. 171)
5. Określenie typu relacji składniowej między zdaniem nadrzędnym a imiesłowowym równoważnikiem zdania – sporządzanie wykresów zdań złożonych. (Nowa wiadomość, ćw. 3. i 4., s. 171)
6. Ustalenie warunków poprawności składniowej i interpunkcyjnej w zdaniach złożonych z imiesłowowym równoważnikiem zdania. (Nowa wiadomość, s. 172; ćw. 5.–8., s. 172–173)
7. Ćwiczenia utrwalające – przekształcanie zdań, tworzenie imiesłowów przysłówkowych. (ćw. 9.–12., s. 173)
8. Czas na ćwiczenia - "Ćwiczenia do języka polskiego" s. 32-33, ćw. 1-4.
9. Aktywne zakończenie:
a. https://learningapps.org/view10002433
b. https://wordwall.net/resource/12061973/polski/imies%c5%82owy-karta-pracy
ZAPAMIĘTAJ:
- imiesłowowy równoważnik zdania tworzy imiesłów przysłówkowy współczesny lub uprzedni;
- imiesłowowy równoważnik zdania jest zawsze podrzędny w stosunku do zdania, które określa;
- w zdaniu złożonym podrzędnie imiesłowowy równoważnik zdania zwykle pełni funkcję zdania podrzędnego okolicznikowego;
- na wykresie imiesłowowy równoważnik zdania oznaczany jest linią falistą;
- imiesłowowy równoważnik zdania oddziela się przecinkiem od reszty wypowiedzenia, nawet w najkrótszych zdaniach (Śpiewał, tańcząc.)
Jeśli chcesz jeszcze poćwiczyć: https://pisupisu.pl/klasa7/imieslowowy-rownowaznik-zdania
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz