2.01.2024r.
3.01.2024r.
Temat: Dlaczego biskup bajki pisał? Mądrość zaklęta w formę prostą i zabawną.
Podręcznik s. 141-142
Cele:
1. Wskazuję w bajce cechy typowe dla epiki, znam cechy gatunkowe bajki
2. Rozpoznaję w bajkach zwierzęcych alegorię i wiem, czemu ona służy
3. Interpretuję bajki, oceniając przedstawione w nich postawy, wyjaśniam sens morału
4. Wykorzystuję wiedzę o koncepcji twórczej Krasickiego „uczyć, bawiąc” do interpretacji bajek
5. Wyszukuję i porządkuję informacje z tekstu popularnonaukowego
6. Formułuję oceny dotyczące nauki płynącej z bajek
1. Aktywne wprowadzenie.
2. Zapoznanie z bajką Ignacego Krasickiego Szczur i kot.
3. Interpretacja bajki Szczur i kot. (ćw. 1., 2., s. 141):
a. Jakimi cechami wyróżniał się szczur, a jakimi – kot?
b. W jakim miejscu znajdował się szczur, a w jakim – jego bracia i siostry?
c. Jak szczur interpretował swoją sytuację?
d. W jakiej sytuacji szczur był naprawdę?
e. Wyjaśnijcie dosłowne i przenośnie znaczenie sformułowania „mnie to kadzą”.
f. Czego uczy utwór Szczur i kot? Jaki morał z niego wynika?
4. Przypomnienie cech gatunkowych bajki. (Przypomnienie, s. 141):
a. Podział bajek: epigramatyczne / narracyjne
b. Cele bajek:
5. Wyjaśnienie pojęcia alegorii. (Nowa wiadomość, ćw. 3., 4., s. 141):
a. Bajki Ignacego Krasickiego, w których występują zwierzęta, mają najczęściej charakter alegoryczny.
6. Odczytanie bajki Ignacego Krasickiego Lis i osieł.
7. Refleksja na temat przyjaźni i bycia dobrym przyjacielem – interpretacja bajki Lis i osieł (ćw. 1.–3., s. 142):
a. Wyjaśnij, na czym polegał problem lisa.
b. Czego alegorią jest lis przedstawiony w utworze?
c. Jaki morał płynie z bajki Ignacego Krasickiego? Czy – Twoim zdaniem – przesłanie tego utworu jest aktualne? Uzasadnij swoje zdanie.
d. Co doradzisz lisowi, by ten znalazł przyjaciela? Wypisz, co lis musi w swoim życiu zmienić i jakie cechy musi w sobie rozwinąć.
e. Czy wiecie co oznacza zwrot farbowany lis? Wyjaśnij, jak to znaczenie odnosi się do wizerunku lisa przedstawionego w bajce ,,Lis i osieł".
8. Odczytanie bajki Ignacego Krasickiego Lis i wilk.
9. Interpretacja bajki Lis i wilk. (ćw. 1.–3., s. 142):
a. Opiszcie swoimi słowami sytuację, w której znaleźli się tytułowi bohaterowie bajki.
b. Dlaczego wilk odmówił udzielenia pomocy? Jak oceniasz zachowanie tego bohatera? Uzasadnij swoje zdanie.
c. Zacytuj morał utworu i wyjaśnij jego znaczenie.
d. Wyjaśnij sens powiedzenia "Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie" w kontekście bajek Lis i osieł oraz Lis i wilk.
10. Podsumowanie wiadomości o bajkach Ignacego Krasickiego. (ćw. 4., 5., s. 142):
a. Przypomnij sobie poznane bajki Ignacego Krasickiego i powiedz, jaki wyłania się z nich obraz człowieka – jego zalet, przywar i słabości.
b. Jakie prawa rządzą światem zwierzęcym w bajkach? Jakie refleksje na temat relacji międzyludzkich wywołują te utwory?
ZAPAMIĘTAJCIE! Zapiszcie wnioski w zeszycie!
Obraz świata nakreślony w bajkach Krasickiego nie jest jednoznaczny. Na swojej drodze możemy spotkać drapieżniki, które wykorzystają nasze słabości i nie pomogą nam w trudnych sytuacjach. Najczęściej jednak sami jesteśmy winni, że padamy ofiarą innych, nie mamy przyjaciół i nie możemy prosić o pomoc. Każdy musi pracować nad własnymi słabościami i wadami.
- zwierzęta są alegoriami postaw ludzkich - prezentują ludzkie wady, rzadziej zalety,
- konstrukcja bajki często oparta jest na kontraście - przeciwieństwa mają podkreślić wady i wydobyć morał,
- świat bajek zazwyczaj jawi się jako niebezpieczne miejsce, gdzie na naiwnych, bezbronnych, zadufanych czyhają liczne pułapki. Pełno tu także zwierząt głupich, próżnych, leniwych, które zazwyczaj ponoszą srogie konsekwencję swoich nieprzemyślanych działań,
- relacje międzyludzkie przedstawione w bajkach Krasickiego wymagają naprawy. Silniejsi, sprytniejsi wykorzystują słabszych i naiwnych. W bajkowym świecie brakuje miłosierdzia, współpracy, wybaczenia.
11. Aktywne zakończenie:
a. https://learningapps.org/12393367
b. zwierzęce alegorie w bajkach: https://wordwall.net/pl/resource/1177480/polski/bajki-krasickiego-cechy-zwierz%c4%85t-alegorie
😀 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz