środa, 3 stycznia 2024

 4.01.2024r. 


Temat: Ignacy Krasicki – dobry znajomy?


Podręcznik s. 148-149


Cele: 

1. Rozpoznaję cechy typowe dla epiki w bajkach i satyrze 

2. Wymieniam cechy gatunkowe bajki i satyry 

3. Utrwalam wiedzę dotyczącą twórczości Ignacego Krasickiego, interpretuję dzieła w kontekstach historycznoliterackim i biograficznym 

4. Omawiam satyryczny charakter ilustracji 

5. Gromadzę i porządkuję materiał rzeczowy potrzebny do opracowania wypowiedzi 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. https://youtu.be/eI-LflU-sIQ 

        b. https://youtu.be/t62laJjMqmU

        c. Jak wiele dzieł stworzył Krasicki? Odpowiedź znajdziecie tutaj: http://krasicki.kulturalna.com/g-1.html

        d. Sprawdź się: https://view.genial.ly/5ed16e5d67693c1203b0c21f/learning-experience-challenges-ignacy-krasicki-quiz


2. Zapoznanie uczniów z graficzną notatką podsumowującą wiadomości na temat utworów I. Krasickiego. (Co już wiemy o twórczości Ignacego Krasickiego?, s. 148):

    a. Przeczytaj cytaty – morały z utworów Ignacego Krasickiego i wyjaśnij ich sens własnymi słowami.

Próżny żal, jak mówią, po szkodzie.

(Żona modna)


Co mi dała natura, wypełniam to wiernie. Lepiej krótko, a dobrze, niż długo, a miernie.

(Słowik i szczygieł II)


Wiesz, dlaczego dzwon głośny? Bo wewnątrz jest próżny.

(Mądry i głupi)


Najciężej zacząć, pójdzie się dalej.

(Wilczek)


        b. W jaki sposób biskup Krasicki realizował w swojej twórczości hasło uczyć, bawiąc? Podaj odpowiednie przykłady.

        c. Jakie tematy pisarz poruszał w swojej twórczości? Opracuj listę motywów, które występują w bajkach i poznanej satyrze.


3. Gry dydaktyczne wykorzystujące materiał z podręcznika. (Co już wiemy o twórczości Ignacego Krasickiego?, s. 148):

        a. Krzyżówka 


4. Interpretacja wybranych cytatów z utworów I. Krasickiego, syntetyczne ujęcie problemów poruszanych w bajkach i satyrze. (ćw. 1., s. 148; 4.–6., s. 149) 

5. Aktywne zakończenie. (ćw. 2., s. 149):

        a. https://learningapps.org/973515


😀 to już wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia na następnej lekcji. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...