środa, 24 kwietnia 2024

 25.04.2024r. 


Temat: Chcę mówić skutecznie. Etyka wypowiedzi.


Podręcznik s. 280-281


Cele:

1. Wyszukuję i porządkuję informacje 

2. Określam, na czym polega grzeczność językowa i stosuję ją w wypowiedziach 

3. Przeprowadzam wnioskowanie, uzasadniam swój sąd

4. Wyjaśniam, czym jest perswazja i manipulacja językowa 

5. Tłumaczę, na czym polega etyka językowa

6. Uczę się wypowiadać swoje opinie 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Co to jest etyka?


ETYKA: 

1. «ogół zasad i norm postępowania przyjętych w danej epoce i w danym środowisku»
2. «nauka o moralności»

        b. Czy zdarzyło Ci się powiedzieć nieprawdę, lub coś przemilczeć? 
        c. Jak się czujesz, gdy dowiadujesz się, że ktoś celowo wprowadził Cię w błąd?
        d. Ile razy wydawało Ci się, że Twoi rozmówcy nie są wiarygodni?
        e. Czy wyczuwasz różnicę między komplementem a pochlebstwem? 

2. Zapoznanie się ze znaczeniem pojęcia etyka językowa:

        a. Grzeczność językowa: werbalna i niewerbalna - czym się różnią?

        b. W języku polskim istnieją formy grzecznościowe, które stosujemy w odpowiednich sytuacjach:  

           Gdy mówimy o osobach dorosłych lub się do nich zwracamy, używamy wyrazów pan, pani, panowie, panie, państwo.

            *W sytuacjach oficjalnych można dodawać tytuły naukowe, służbowe lub zawodowe, np. panie inżynierze, pani profesor, panie doktorze.

            *Kiedy zwracamy się do kogoś bezpośrednio, wyrazy pan, pani, państwo poprzedzamy słowem proszę, np. Proszę pana, Proszę pani, Proszę państwa.

            *Gdy chcemy, aby polecenie, prośba lub życzenie zostały wyrażone w sposób delikatny, używamy form trybu przypuszczającego, np. Byłbym wdzięczny, gdyby państwo się nie spóźnili, Czy mogłaby pani przeczytać to jeszcze raz?


        c. 



3. Odczytanie informacji na temat pojęć perswazja i manipulacja, określenie różnic między nimi:

        a. Zadanie:

Przeanalizujcie kolejne wypowiedzi. Które z nich są zgodne z zasadami etyki słowa, a które nie? Uzasadnijcie swoje opinie.

 

• Dostałaś szóstkę ze sprawdzianu, fiu, fiu, ale z  ciebie kujonka. Gratki! Nie masz życia poza szkołą, co? 

• Jakim trzeba być ignorantem, żeby się tak zachować! 

• Zauważyłam, że spóźniłeś się na lekcję. Nie podoba mi się to. Umówiliśmy się, że nie będziesz się spóźniać. Bardzo by mi zależało, żebyś przychodził o czasie. 

• Tracimy tutaj tylko czas. Chyba sam nie wierzysz w to, co mówisz.


4. Aktywne zakończenie:

        a. https://wordwall.net/pl/resource/2469177/polski/etyka-j%C4%99zykowa

        b. https://wordwall.net/pl/resource/11731196/polski/manipulacja-i-perswazja

        c. https://wordwall.net/pl/resource/38595553/perswazja-czy-manipulacja

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

12.06.2024r.   Temat: Różne odmiany polszczyzny. Podręcznik s. 334-335 Cele:  1. Rozpoznaję słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ogranic...