27.05.2024r.
Temat: Fonetyka – przypomnienie i uzupełnienie wiadomości.
Podręcznik s. 297-300
Cele:
1. Wyjaśniam, czym jest głoska, wyróżniam samogłoski i spółgłoski
2. Dzielę wyrazy na głoski
3. Dzielę głoski na nosowe i ustne, dźwięczne i bezdźwięczne, twarde i miękkie oraz rozpoznaję je w wyrazach
4. Wykorzystuję wiedzę o różnicach w pisowni samogłosek ustnych i nosowych, spółgłosek twardych i miękkich, dźwięcznych i bezdźwięcznych
5. Wymieniam zasady akcentowania wyrazów w języku polskim
6. Poprawnie akcentuję czytane wyrazy
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Co to jest fonetyka?
Fonetyka to dział gramatyki, zajmujący się badaniem dźwięków mowy - ich powstawaniem oraz ich cechami fizycznymi.
b. Jakie są podstawowe pojęcia z fonetyki?
2. Powtórzenie wiadomości o narządach mowy i głoskach, uzupełnienie wiadomości o funkcjach, jakie pełnią litery w wyrazach. (Przypomnienie, s. 297)
3. Dzielenie wyrazów na głoski. (ćw. 1.–3., s. 298)
4. Rozpoznawanie wyrazów, w których litera i jest samodzielną głoską, i tych, w których oznacza tylko miękkość tej spółgłoski. (Przypomnienie, s. 298; ćw. 3., s. 298; ćw. 4., s. 299):
a. https://learningapps.org/2622974
5. Przypomnienie podziału głosek na nosowe i ustne, dźwięczne i bezdźwięczne, twarde i miękkie. (Przypomnienie, ćw. 5.–7., s. 299):
a. Poćwicz rozróżnianie liter, głosek i sylab: https://wordwall.net/pl/resource/6014547/polski/g%C5%82oska-litera-sylaba
b. Głoski dźwięczne/bezdźwięczne: https://wordwall.net/pl/resource/6333879/logopedia/g%c5%82oski-d%c5%bawi%c4%99czne-i-bezd%c5%bawi%c4%99czne-dla-ma%c5%82ych-i-du%c5%bcych
c. Jak powstają dźwięki?
6. Przypomnienie zasad akcentowania wyrazów i intonacji w języku polskim. (Przypomnienie, s. 300)
7. Ćwiczenie umiejętności właściwego akcentowania i stosowania intonacji (ćw. 8., 9., s. 300):
a. Wklejka
8. Aktywne zakończenie:
a. https://learningapps.org/display?v=pey8d73q321
b. Wklejka - przypominajka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz